Начало Спорт Влез във форма Профилактични и лечебни упражнения Упражнения при ходене на пръсти при децата

Упражнения при ходене на пръсти при децата

Упражнения при ходене на пръсти при децата - изображение

Един от проблемите, който буди притеснение у много родители при прохождането на децата им, е ходенето на пръсти. При този тип походка децата не стъпват на цялото си ходило, а се придвижват на възглавничките на предната му част, като петите остават отделени от земята в цикъла на ходене.

Важно при всички такива случаи е да е установи причината за този тип неправилна походка и дали зад нея стоят някакви болестни изменения или е просто нарушение, свързано с оформянето на походката на детето.

Нормално е децата в периода на прохождане и непосредствено след него да имат отклонения в нормалната походката, защото на този етап се оформят мускулите на ходилата и крачетата си и тренират техниката на ходене и запазване на баланс. В много от случаите детето се научава да ходи така първоначално, а впоследствие това се превръща в навик. Понякога децата ходят на пръсти дори, поради това че усещат различна повърхност, по която ходят, или го правят съзнателно за забавление. Затова за реален проблем се счита, ако такъв тип ходене се запази след втората, третата година от развитието на детето.

Важен момент при този проблем е да се разграничи ходенето на пръсти, което е резултат на биомеханичен проблем със стъпалото и това, свързано с порочна походка. В единия случай децата могат да стъпват на цяло ходило, но въпреки това ходят на пръсти. Самото ходило няма ограничения в обема на движение, а мускулите имат нормален тонус. В другия случай ходенето на пръсти може да е резултат от скъсяване на ахилесовото сухожилие или дисбаланс на мускулите на подбедрицата, при което децата не могат да стъпват на цялото си ходило.

В някои източници ходенето на пръсти, което се запазва след 2-рата година без установено заболяване се отбелязва като идеопатично, тоест без ясна причина. Именно такива са по-голямата част от случаите, а само в много малка част са налице скъсяване на ахилесовото сухожилие или други нарушения, причина за проблема. Диагнозата идиопатично се поставя след отхвърляне на всички останали вероятни причини. Това става чрез клиничен преглед от лекар ортопед, който изключва подлежащо заболяване или нарушение.

Примерни упражнения за корекция на ходене на пръсти при деца

Следващите упражнения при ходене на пръсти могат да бъдат много полезни в изграждане на правилна походка, активирането на мускулите на мускулите на долните крайници и подобряване на подвижността на ставите. В зависимост от годините на детето и моторните му възможности се подбират най-подходящите упражнения с нужната дозировка. Всички упражнения трябва да бъдат поднесени под формата на игра и детето трябва да ги прави с удоволствие. Именно поради тази причина най-добре е с детето да работи специалист, който може да предразположи детето и стимулира активността му.

1. Пасивни упражнения за подобряване на обема на движение в глезена

Стречинг на мускулите по задната част на подбедрицата и ахилесовото сухожилие

Стречинг за ахилесовто сухожилие

  • Оставете детето да легне по гръб или да седне удобно назад.
  • Повдигнете крачето и го обхванете с ръка.
  • Притиснете леко сгъвайки глезенът нагоре.
  • Когато усетите съпротивление от мускулите и сухожилията задръжте за 10-15 секунди.
  • Направете същото и за другия крак.
  • Повторете няколко пъти.

Стречинг на мускулите по задната част на бедрото и подбедрицата

Стречинг за за мускулите на подбедрицата и задната част на бедртата

  • Оставете детето да легне по гръб или да седне удобно
  • Единия крак оставете свободен, а другия изпънете в коляно и обхванете за глезена.
  • Притиснете леко ходилото, сгъвайки глезена нагоре, докато усетите съпротивление.
  • Задръжте за 10-15 секунди.
  • Направете също с другия крак.
  • Повторете няколко пъти за всеки крак.

2. Активни движения за подобряване на обема на движение.

Поставяне детето право без обувки на наклонена или нестабилна повърхност

Използване на различни платформи

  • По този начин се стимулира запазването на баланс и се прави активен стречинг на скъсените мускули.
  • Слабите мускули се стимулират за запазването на позиция.
  • В домашни условия може да се използва надуваем или дунапренен дюшек, по който детето да ходи.

Мечешко и рачешко ходене

Мечешко и рачешко ходене

  • При мечешкото ходене детето ходи с на ръце ходила, без да докосва колене до пода.
  • При рачешкото се започва се от положение мост, повдига се седалището от пода и детето се придвижва на ръце и крака.

Жабешки подскоци

Жабешки подскоци

Започва се от клек с напълно стъпило на пода ходило и се подскача напред.

Пингвинско ходене

Пингвинско ходене

Детето ходи на пети с повдигани пръсти.

3. Упражнения за засилване на мускулите

Повдигане на торбички поставени върху ходилото или малки предмети с пръстите на краката.

Повдигане на торбичка с крак

Това стимулира работата на мускулите повдигащи ходилото, а също така тези поддържащи свода. Често това упражнение се използва и при плоскостъпие.

Ходене с торбички на краката

Ходене с торбички на краката

Игри включващи преминавания на препятствия и прескачане на предмети

Игри с преминаване на препядствия

Стимулират мускулите на долните крайници и движенията във всички стави.

Упражнения за засилване на мускулите на корема и стабилността на тялото

Упражнения за стабилност и засилване на коремната мускулатура

Могат да се използват различни уреди като платформа за баланс и фитнес топка.

4. Упражнения с тежестта на тялото

Стоеж и клекове върху различни повърхности

Стоеж и клекове върху различни повърхности

Детето застава босо върху неравна повърхност и се кара да взима предмети с клякане. Така се стимулират мускулите в долната част на тялото.

Ходене по стъпки

Обучение в правилно ходене

Цели се правилното поставяне на ходилото при ходене и корекция на походката.

Ходене по "речени камъни" и качване и слизане от платформи

Упражнения за баланс и координация

Стимулира се баланса и координацията по време на движение.

Статични клекове на стена и сумо клекове

Клекове

Засилване на мускулите в долната част на тялото

Изкачване по пързалки или наклонена рампа

Изкачване на пързлка

Игри включващи подскоци на един или два крака

Игри с подскоци


По статията работи: Пламен Георгиев

Още по темата:

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛюбопитноЗаведенияАлтернативна медицинаНовиниСоциални грижиОрганизацииСпециалистиИсторияКлинични пътекиНормативни актовеЛайфстайлЛеченияОбразованиеНаправления в медицинатаЗдравни съвети