Начало Спорт Спортна енциклопедия Спортни пособия и екипи Пособия Футболни обувки

Футболни обувки

Футболни обувки - изображение

Футболни обувки, наричани от някой бутонки, са част от екипът, с който се играе футбол. Те са предназначени за тревните терени и имат различни по форма шипове на подметката, които да подпомагат сцеплението. В началото на създаването си са повече от обикновени, но с течение на времето те са усъвършенствани и претърпяват огромно развитие. Днес те са много по-леки от предшествениците си, като някой модели са дори по-леки от 100 грама.

История на футболните обувки

1800-1900 г.

През 19-те век футболът започва да става много популярен във Великобритания, като хората, които го практикуват играят с тежки ботуши. Те са били подобни на днешните работни обувки с метално бомбе, като са били по-високи, за да предпазват и глезените. Те също имат метални шипове или пирони на подметката, за да имат футболистите по-голяма стабилност върху тревата. Обикновено тези първообрази на днешните бутонки са били изработени от дебела и тежка кожа, като нормалното тегло на всяка от тях е била около 500 грама, като при намокряне почти са удвоявали масата си.

1900-1940 г.

През тези години обувките се променят леко, но не достатъчно, за да улеснят играчите, въпреки многото фирми, които се занимават с производството им. Някой от тях са останали и до днес, като например Gola, Valsport и Hummel.

1940-1960 г.

След Втората Световна Война дизайнът на обувките се променя драстично и повлиява на качеството на играта. Южноамериканците започват да използват по-леки и по-гъвкави обувки и така се увеличава контрола върху топката и силата на удара. През 1954 година Ади Даслер въвежда футболните обувки с шипове, които са с резба и се навиват в обувките. Това дава огромно предимство на германския национален отбор на световното първенство през същата година. По-големият брат на Ади, Рудолф Даслер обаче оспорва факта, че именно по-малкият брат е измислил този патент и двамата се скарват. Това води до конкуренция между тях и техните фирми – Адидас и Пума.

1960-1970 г.

След сблъсъкът между двамата братя Даслер и състезанието между тях, футболните обувки правят голяма крачка в развитието си, като те стават много по-ниски и така се дава възможност на най-добрите играчи от Европа и Южна Америка да покажат още повече от възможностите си, а също и да играят много по-бързо. В съревнованието между производителите се включват и Mitre, Asics и Joma.

1970-1980 г.

През тези години, технологичното развитие води до появата на цветни футболни обувки, които са много по-леки. Заради многобройните спонсорски договори, Адидас се утвърждава като лидер на пазара, а с модела Copa Mundial се превръщат в икона.

1980-1990 г.

Тук господстващ модел е Предатор на Адидас, който е проектиран от австралиеца Крейг Джонстън. През това десетилетие се появяват производителите Lotto, Kelme, а също така и Umbro.

1990 г. до днес

През 90-те години се въвеждат нови дизайни на шиповете, които вече са с най-разнообразна форма. Целта им е да се увеличи баланса на играчите. Най-популярни стават въведените в Адидас Предатор шипове, които са с формата на зъбци на трион, като те се радват на огромен успех.

През първото десетилетие на новото хилядолетие, лазерните и нанотехнологиите доведоха до невиждан досега скок при футболните обувки, като те вече са много по-удобни, леки и подпомагат перфектният контрол върху топката, бързата промяна на посоката на играчите, както и насочването и силата на удара.

Персонализиране на футболните обувки

В днешно време, много от известните играчи имат възможност да играят със специално изработени модели за тях самите, брандирани с логото на клуба им, имената, инициалите и номера, с който играят. В миналото това не е било точно така, като всички модели са били еднакви, а играчите са писали с перманентен маркер номерата си върху тях, за да могат да ги разпознават, което е било доста грозно и непрофесионално.

Днес, играчите могат да избират между различни цветове и модели, като производителите дори сключват договори с тях, като ползват имената им като реклама на собствените си продукти.

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛайфстайлЗдравни съветиЛюбопитноСоциални грижиНовиниХранене при...Спорт и туризъмТестовеСнимкиРецептиЛеченияАнкетиВидеоПсихологияИнтервютаФизиологияЗаведенияОбразованиеНормативни актовеСпециалистиОрганизацииПроизводителиБотаника