Начало Спорт Влез във форма Йога и Пилатес 7 йога пози при мигрена, с които да си помогнете сами

7 йога пози при мигрена, с които да си помогнете сами

7 йога пози при мигрена, с които да си помогнете сами - изображение

Следващите упражнения от йога имат за цел подобрят качеството на живот на хората, страдащи от хронично мигренозно главоболие, и могат да бъдат много добър допълващ елемент в терапията на проблема. Те, за разлика от медикаментозната терапия, нямат странични ефекти, като същевременно носят много ползи за здравето.

Само хората, страдащи от мигрена, наистина са наясно с ужасната болка и изолацията, които това тежко състояние носи със себе си. Изтощаващо главоболие, непоносимостта към светлина и чувствителността към всеки силен звук и миризма, са само малко част от симптомите, които съпътстват мигренозния пристъп. За съжаление, нашият начин на живот и ежедневие правят проблемът все по-чест, а възможностите за лечение не са големи и свързани основно със силни медикаменти. Все пак има надежда, която идва с най-вече с по-здравословния начин на живот, намаляване на стреса и включване на холистични практики, като йога, в ежедневието ни.

Какво представлява мигрената?

Мигрената е неврологично разстройство, което води до повтарящи се пристъпи на главоболие, вариращи от такива с умерен до висок интензитет. Болката обикновено е от едната страна или засяга едната половината от главата. Най-често пристъпите траят няколко часа, но понякога могат да продължат до дни или дори седмица. Силните светлина и шум са основни влошаващи симптомите фактори, които също така могат да провокират главоболието. Симптоми могат да включват още гадене, повръщане и влошаване на болката по време на физическата активност.

Според Световната здравна организация мигрената е едно от най-честите неврологични състояния, което дори е по-често от други социалнозначими заболяване като епилепсия, астма и диабет. В голямата си част хората с мигрена приемат медикаменти, които обаче носят със себе си странични ефекти, като един от тях е сънливост. Поради тази причина се търсят различни варианти на алтернативно лечение, един, от които е йога.

Как йога помага за лечение на мигрена?

Йога е древна източна философия за духа и тялото, в която асаните (позите) са само една малка част. Тя включва още различни медитативни, дихателни и енергийни практики, които действат позитивно както на тялото, така и на психиката. За разлика от медикаментозната терапия, при нея няма странични ефекти, а ползите за здравето са в много и различни аспекти. Йога възстановява енергийния поток в тялото, укрепва опорно-двигателния апарат и цялостното здраве.

Следващите йога пози действат положително на кръвообращението към мозъка, отпускат нервната система, премахват стреса и негативните емоции. Така човек се бори срещу едни от основните предразполагащи фактори за появата на хронично мигренозно главоболие. Затова редовното им практикуване може значително да помогне за подобряване на състоянието на голяма част от пациентите с този проблем. Всичко, което ви е необходимо, е изваждането постелка за йога, малко свободно време и желание.

1. Лотус (Padmasana)

Падмaсана или поза Лотус една от медитативните пози в йога, която сваля психическото напрежение и изчиства съзнанието от негативни емоции, като по този начин намалява и главоболието. Макар на пръв поглед да изглежда лесна, за да бъде овладяна добре е нужна редовна практика.

йога поза Лотус

  • Седнете на пода със скръстени крака.
  • Хванете с ръце дясното си ходило и го поставете върху лявото си бедро.
  • След това хванете с ръце лявото ходило и го изтеглете към дясното бедро, поставяйки го върху него.
  • Изправете гърба, затворете очи и дишайте спокойно.
  • Ръцете може да сложите върху бедрата и или пред гърдите
  • Цялата е да се отпуснете максимално и да отклоните всички мисли, докато сте в позата.
  • Останете в нея за няколко минути.

2. Навеждане напред от стоеж (Uttanasana)

Утанасана е една от изправените пози, при която горната част на тялото се навежда напред и отпуска. Това действа положително на цялото тяло, тъй като релаксира нервната система и подобрява кръвообращението към главата, като по този начин успокоява ума. Практикувана редовно тази поза помага за облекчаване на мигренозните главоболия.

Навеждане напред от стоеж

  • Застанете прави в поза Тадасана.
  • Издишайте, спуснете ръце надолу и се наведете от кръста, без да сгъвате краката в колене.
  • С ръцете се опитайте да обгърнете подбедриците.
  • Опитайте се максимално да приближите гърдите си към бедрата.

3. Котака/Крава (Marjariasana/Bitilasana)

Котешкия гръб обикновено се прави в комбинация с поза Крава Bitilasana. Комбинацията от тези две пози е изключително полезна за при много проблеми, свързани с нервно напрежение. Тя е страхотен вариант за отпускане на мускулите и нервната система, подобрява дишането и помага за освобождаване на стреса, натрупан в ежедневието. Всички тези фактори помагат да се противодейства на симптомите, свързани с мигрена.

поза Котка

Йога поза Крава

  • Застанете на четири крака в позиция на колене и длани.
  • Дланите си позиционирайте точно под раменете, а коленете под тазобедрените стави.
  • Вдишайте, издишайте и извийте гърба си нагоре, повдигайки гръдния кош и корема нагоре.
  • След това спуснете гърба надолу до неутрално положение и завъртайки таза продължете да спускате корема към пода.
  • Направете 5-6 такива преминавания от Котка в Крава.

4. Куче гледащо надолу (Adho Mukha Svanasana)

Адхо Мукха Сванасана е една от най-разпознаваемите йога пози, чието име идва от визуалната прилика с протягащо се куче. Тя разтяга мускулите на гърба и подобрява кръвообращението към мозъка, което в дългосрочен план помага за намаляване на силата и честотата на мигренозните пристъпи. Редовната практика може значително да подобри състоянието на пациенти с мигрена.

Поза куче гледащо надолу

  • Застанете на коленете и длани върху постелката.
  • Издишайте и използвайки ръцете си за опора, изпънете краката си в коленете и повдигнете седалището максимално нагоре.
  • В крайно положение трябва да сте стъпили на ходилата си, а тялото ви да има формата на обърната буква "V"

Повече за изпълнението може да прочете в: Йога поза "Куче, гледащо надолу"

5. Мост (Setu Bandhasana)

Наречена "Мост", тази поза е позната на много хора, дори непрактикуващи йога. Тя помага за поддържане на нормално кръвно налягане, укрепва гърба, а също така успокоява ума. Тя една от позите, които се използват за облекчаване на стрес и депресия. Също както другите пози подпомага кръвообращението към мозъка, което помага за облекчаване на мигренозната болката и симптомите на мигрена.

Йога поза Мост

  • Легнете по гръб с ръце до тялото и длани обърнати към земята.
  • Сгънете крака в колене и сложете ходилата максимално близко към седалището.
  • Повдигнете таза от пода, а след това последователно и гърба.
  • В крайно положение трябва да останете подпрени на ходилата и горната част на гърба и раменете.
  • Останете в позата за няколко дълбоки вдишвания и издишвания.

6. Детска поза (Balasana)

Наричана Баласана, тази поза е чудесна за релаксация и намазване на стреса. Освен това е и чудесен стречинг за глезените, бедрата и гърба. Когато тялото ви е в тази позиция, нервната система се успокоява, а гръбначния стълб се деблокира. Стресът и умората се намаляват и по този начин мигрената се потиска.

детска поза йога

  • Застанете на колене, след което седнете върху подбедриците си.
  • Наведете тялото напред и протегнете ръце покрай главата, поставяйки длани на пода.
  • Отпуснете ръцете и главата на пода.
  • Останете в тази поза, колкото желаете.

7. Поза на мъртвеца (Shavasana)

Макар да звучи малко зловещо Шавасана е страхотна поза медитация, с която обикновено завършва всяка сесия. Тя помага за води до дълбока релаксация и състояние на пълна почивка в тялото. След нея съзнанието е освободено, а тялото презаредено с енергия. Това презареждане и отпускане помага много срещу мигрена.

йога поза мъртвец

  • Легнете по гръб на постелката.
  • Ръцете отпуснете леко встрани от тялото с длани обърнати нагоре.
  • Позиционирайте тялото си така, че да не усещате напрежение в нито една част от тялото.
  • Целта на позата е почти да не усещат тялото си, така че всеки дискомфорт или неудобство може да попречи на това.
  • Когато намерите тази позиция, останете в нея колкото време желаете.

Допълнителни препоръки

Йога упражненията при мигрена са много добро спомагателно средство, което повечето лекари също ще ви препоръчат. Но когато става дума за главоболие с неясен произход, което има тенденция да се задълбочава, най-добре се консултирате с вашия лекар за по-точна диагностика и лечение. Имайте предвид, че въпреки ползите си, йога не изключва, а подпомага останалите начини за лечение.


По статията работи: Пламен Георгиев

Модел: Елиза Трайкова

Фотограф: Пламен Георгиев

Още по темата:

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиНовиниЗдравни проблемиАлт. медицинаЛюбопитноХранене при...ИсторияЛеченияБотаникаСпорт и туризъмЛайфстайлСпортСнимкиПсихологияИнтервютаЗаведения