Начало Спорт Спортна енциклопедия Спортни турнири и първенства Колоездачни турнири Джиро Д`Италия

Джиро Д`Италия

Джиро Д`Италия - изображение

Джиро Д`Италия е ежегодната велосипедна обиколка на Италия, като някой от етапите преминават и в някой от съседните ѝ страни. Надпреварата се провежда за пръв път през 1909 година, като не се състои единствено през годините на двете световни войни. След като популярността на състезанието нараства, то излиза от границите на Италия, като за него се започват да се записват най-големите имена в световното колоездене. Заедно с Тур дьо Франс и Вуелта а Еспаня, Джирото е в топ 3 на най-престижните състезания в този спорт. Докато маршрутът му се променя всяка година, то неговият правилник си остава един и същ през годините и включва най-малко 2 отсечки за бягане по часовник, задължително преминаване през Алпите, включително и през Доломитите, а финала винаги е в Милано. Както и при другите престижни турове, Джиро Д`Италия обикновено продължава 21 дни, а когато има по-дълги етапи, състезанието продължава 23 дни, като 2 от тях са отредени за почивка на колоездачите.

Времето, за което всеки състезател е достигнал до финала е сборувано от всички отделни етапи, като колоездачът с най-малка съвкупност след всеки етап става лидер и носи розова фланелка. Освен за водачът в крайното класиране, награди се дават и за най-добър спринтьор, най-добър катерач (за етапите в планинските масиви), за най-добър млад състезател и други.

История на Джиро Д`Италия

Първото предложение за велосипедна обиколка на Италия идва от главния редактор на La Gazzetta dello Sport, Туло Моргани, който изпраща писма със своята идея до собственика на вестник и любител на колоезденето, Емилио Костаманя и до редактор на колоездачна рубрика, Армандо Кунет. Моргани е имал друга цел, а именно да изпревари конкурента си във вестник Corriere della Sera, който също планира да организира обиколка на Италия с велосипеди, след успеха с подобно автомобилно състезание.

Представянето на предстоящото състезание е на 7 август 1908 година на първата страница на La Gazzetta dello Sport, а първата Джиро Д`Италия се провежда през май 1909 година. Правилата му общо взето са взаимствани от Тур дьо Франс, тъй като организаторите са виждали успехите постигнати във Франция.

Тъй като липсват достатъчно средства (необходими са 25000 лири) за състезанието, тримата организатори се обръщат към счетоводителя на банка Каса ди Риспармио, Примо Бонграни, който е техен приятел. Бонграни започва да обикаля Италия и да събира допълнителни дарения, за да подпомогне състезанието. Той успява да събере достатъчно средства за покриване на оперативните разходи. Наградният фонд пък е осигурен от казино в Сан Ремо. Дори конкурентът на La Gazzetta dello Sport, Corriere della Sera, отпуска 3000 лири за наградата на победителя и неговите подгласници.

На 13 май 1909 година, в 14:53, 127 състезатели започват първата Джиро Д`Италия от Милано. Надпреварата е разделена на 8 етапа, обхващащи 2448 километра. 49 от всички стартирали завършват надпреварата, а Луиджи Гана е победителя. Той печели три от етапите и получава 5325 лири от наградния фонд. Последният в класирането прибира 300 лири. Директорът на Джиро Д`Италия получава 150 лири за своята работа по време на надпреварата, което е наполовина на наградата за последния състезател, но това е наложено от недостатъчните средства.

До 1924 година, само италианците доминират на Джирото, след това започва 10-годишната доминация на Алфредо Бинда. През 1936 година, заради напрегнатата политическа обстановка в Европа, е забранено на чуждестранни колоездачи да участват на обиколката на Италия. Тогава на преден план излизат Джино Бартали и Фаусто Копи. Те са от един и същ тим, но постоянно има борба между тях за лидерската позиция. Бартали печели титлата през 1936 и 1937 година, а битката между двамата колоездачи продължава чак до 1953 година, като през това време Копи печели 5 титли.

По време на Втората Световна Война, Бенито Мусолини решава състезанието да продължи да се провежда, но през 1942 година се вижда, че разходите за горива, храна и други провизии идват в повече за въвлечената в конфликта Италия и Джирото е отменено до 1946 година.

През 1954 година, обиколката на Ботуша вижда победата на швейцарския колоездач Карло Клеричи, който е едва вторият състезател, който печели надпреварата и не е италианец. До 1968 година, като победители се редуват ту чужденци, ту италианци, но след нея, чужденците започват тотално да номинират и то чак до 1996 година. След това до 2007 година италианците си връщат господството на домашното състезание. През 2008 година пръв завършва Алберто Контадор, а на 100-годишния юбилей на Джиро Д`Италия, на най-високото стъпало е Денис Менчов. През 2011, 2012 и 2013 година, победители в състезанието са Иван Басо (след отнемане на титлата от Алберто Контадор, заради съмнения в използването на забранени субстанции), Райдър Хисджедал и Винченцо Нибили.

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЛайфстайлСпортЗдравни съветиЛюбопитноСпорт и туризъмНовиниХранене при...