Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Спорт Спортна енциклопедия Спортни турнири и първенства Колоездачни турнири Тур дьо Франс

Тур дьо Франс

от 07 яну 2014г.
Тур дьо Франс - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Тур дьо Франс е едно от най-престижните ежегодни колоездачни състезания в света, като освен Франция, някой от етапите се провеждат и в съседните ѝ страни. За първи път надпреварата е организирана през 1903 година, като целта му е била да увеличи продажбите на списание L' Auto. Единствено в годините на двете световни войни, организирането на Обиколката на Франция е било преустановено, като в първите години участие вземат само французи, като с нарастване на известността на тура, много чуждестранни велосипедисти започват да се включват в него. Днес право на участие имат само професионални отбори от Международен Съюз на Велосипедистите, като изключение правят само тимовете, които са лично поканени от организаторите.

Тур дьо Франс е сред трите най-престижни вело надпревари, заедно с Джиро д`Италия и Вуелта а Еспаня, като френското състезание е най-старото и най-популярното сред тях. По традиция, надпреварата се провежда през месец юли, като маршрутът му се променя всяка година, но правилата му винаги си остават едни и същи – задължително се включват две бягания по часовник, два планински етапа с изкачване на склоновете на Пиринеите и Алпите и финал по булевард Шанз-Елизе в столицата Париж. Модерните издания на Тур дьо Франс включват 21 целодневни етапа + 2 почивни дни или общо 23 дни, през които се изминават 3200 километра. Всяка година се променя посоката на обиколките, като през едната е по посока на часовниковата стрелка, а през следващата е обратно на нея. Броят на отборите обикновено варира между 20 и 22, като във всеки е позволено да участват до 9 велосипедисти.

Времето на всеки един състезател след приключване на даден етап се приспада към това от изминалите етапи, като този с най-малко съвкупно време получава жълтата фланелка, като водач във временното класиране. Въпреки, че на временното класиране се отделя най-голямо внимание, в рамките на тура се правят и класирания за спринтьорите, планинските катерачи, отборно класиране и такова за най-бърз велосипедист под 26 години.

Първият Тур дьо Франс

Вече споменахме, че първото състезание се провежда през 1903 година. Планът е да се проведат 5 етапа, от 31 май до 5 юли, като стартът трябва да е в Париж, а останалите градове, през които ще се премине преди отново да се достигне до столицата са Лион, Марсилия, Бордо и Нант. В последствие е добавен и Тулуза, за да се избегнат прекалено дългите етапи от Средиземно море до Атлантическия океан. Това е наложително, тъй като заради дължината на трасето се налага да се кара и през нощта, като преходите продължават чак до следобеда на следващия ден. След това се прави цял почивен ден, преди колоездачите да потеглят отново. Това се оказва прекалено разходоемко и много трудно за състезателите, като само 15 от тях завършват първия Тур дьо Франс.

Анри Десгранж, първият организатор на Обиколката на Франция е леко разколебан дали неговия проект ще се окаже успешен, но в крайна сметка той решава да продължи и за да увеличи интереса, той намалява таксата на участие от 20 на 10 франка, а също така включва и дневно заплащане за тези, които са успели да поддържат средна скорост от поне 20 километра в час по време на етапите, което се равнява на дневната заплата на един работник във фабрика. Десгранж също така определя награда за крайния победител от 12000 франка, а за победителите по дни са заделени по 3000 франка. Така наградният фонд се превръща в едно впечатляващо за времето си предизвикателство, тъй като той се равнява на около 6 годишни заплати 1 работник във фабрика. Това привлича между 60 и 80 участника, като не всички са професионални колоездачи – някой са безработни, други просто търсят приключения... Победител става Гарин, който печели първите и последните 2 етапа, като средната му скорост е 25,68 километра в час. Последният колоездач, Милочо, завършва на 64 часа, 47 минути и 22 секунди след него.

Етапите на Тур дьо Франс

Етапи с масов старт

В голяма част от маншовете, колоездачите тръгват едновременно. В първите километри се кара групово, почти без елемент на състезание, докато директора на тура не размаха бял флаг, с който дава началото на реалното надбягване. Състезателите имат право да се докосват, но не и да се избутват. Който пресече финалната линия пръв, той печели етапа.

Всички ездачи от общата група, които са финиширали заедно с водача, се записват с времето, което той е постигнал. Така се избягват опасните опити за масов спринт. През 2005 година, именно един такъв спринт води до масово падане на колоездачите на 3 километра преди финала на етапа. Последният километър на всеки етап се отбелязва с червен триъгълник над пътя, още от 1906 година насам.

Планинските етапи много често водят до значителни размествания в генералното класиране. В равнинните надбягвания е обичайно груповото придвижване, но в планините се отличават някой от състезателите, които се наричат „планински катерачи“, като те могат да финишират дори с половин час пред последните колоездачи. Първият фотофиниш при масов старт е през 1955 година.

Индивидуално бягане по часовник

В този тип етапи всеки от колоездачите се опитва да постигне по-добро време, като всеки тръгва сам. Бягането по часовник за пръв път се използва през 1934 година, като обхваща 80-километровото разстояние между Ла Рош сюр Йон и Нант. В съвременните надпревари, за да се определи първият носител на жълтата фланелка се прави кратко бягане по часовник. Първото такова е проведено през 1967 година, а от 1988 година това събитие се нарича „предговорът“. Обикновено в Тур дьо Франс има 2 или 3 бягания по часовник, като последното обикновено е във финалния етап преди финиширането по Шанз-Елизе.

Рампата, по която се спуска всеки един състезател при бягането по часовник за пръв път се използва през 1965 година в град Кьолн.

Отборно бягане по часовник

При тези етапи, всеки отбор кара самостоятелно, без другите отбори да се включват и да влияят по някакъв начин на времето му. Обикновено отборите са съставени от по 5 колоездача, като се сборуват техните отделни времена. Отборното бягане по часовник има доста критици, като техните доводи са, че някой от силните състезатели могат да бъдат ощетени, заради по-слабите им съотборници. След 4 години отсъствие, този тип надбягване отново се връща в Тур дьо Франс през 2009 година, но през следващата отново не е включено. През 2011 година обаче, организаторите отново го добавят към етапите.

Първото включване на отборното бягане по часовник е било през 1939 година, като при него се пресича планината Изера, между Бонвал и Бург-Сен-Мориц.

Известни етапи

От 1975 година, Тур дьо Франс приключва на Шанз-Елизе, като при този етап рядко има финален спринт, тъй като тук теренът е равен и е трудно някой да се отличи, а и обикновено лидерът вече е натрупал прекалено голяма преднина, за да има някой шанс да го изпревари. Единствено през 1987 година, Педро Делгадо се опитва да навакса 40-секундно изоставане от Стивън Роуч, но двамата колоездача финишират почти едновременно и така времето на водача не е подобрено. Най-близката дистанция между победителят и неговия преследвач е била 8 секунди, като това се случва през 1989 година, когато във финалното бягане по часовник, Грег ЛьоМонд изпреварва Лоран Финьон.

Като фаворит сред планинските изкачвания се определя Алп д`Юез, като в различните години тук се прави или масов старт или по-често използваното индивидуално бягане по часовник. През 2004 година, тук се провежда една епична битка в 16-тия етап, като дължината на трасето е била 15,5 километра. Зрелището наистина е било невероятно, но много от състезателите се оплакват, че заради опитите на зрителите да си намерят по-добро място за наблюдаване, се е получило възпрепятстване на изпреварванията.

Изкачването на връх Венту пък е най-трудният етап в състезанието, заради суровите условия, в които се провежда. Друг забележителен планински етап е изкачването на Кол дю Турмале, а Кол дю Глибие е най-посещаваният сред стейджовете в планината. Той е и най-голяма надморска височина, като в някой от участъците се достига до 2645 метра. Някой от планинските маршрути също са станали легендарни за тура, като например този от Вал д`Изер до Сестриере. През 1996 година, времето не е на страната на състезателите, като силна снежна буря налага скъсяването на този етап от 190 до 46 километра. Градовете, които са домакини на старт или финал на етап се сдобиват с доста висок престиж, като това се отразява и на тяхната икономика и туризъм.

Още по темата:
  • Лошите навици при колоездене и как да ги коригирате Лошите навици при колоездене и как да ги коригирате
  • Травми в колоезденето Травми в колоезденето
  • Прости съвети, които правят колоезденето по-лесно Прости съвети, които правят колоезденето по-лесно
  • Популярни форми на физическа активност в свободното време Популярни форми на физическа активност в свободното време
5.0/5 1 оценка

Коментари към Тур дьо Франс

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Тур дьо Франс
    www.framar.bg 
    на 16 June 2025 в 20:47
    Коментирайте "Тур дьо Франс"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Спортна енциклопедия
  • Големи спортни турнири и първенства
  • Турнири в колоезденето
  • Джиро Д`Италия
  • Травми в колоезденето
  • Лошите навици при колоездене и как да ги коригирате
  • Прости съвети, които правят колоезденето по-лесно
  • Популярни форми на физическа активност в свободното време
  • Съвети за семейна колоездачна екскурзия на остров Тасос
  • 12 начина да станете по-добри колоездачи
  • Крис Хой – колоездене на писта
  • Велобол
  • Еднокракият Джошуа Сундкуист – от затлъстяването до тялото на културист
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ

Прием в болница - какво заплаща НЗОК, какви документи са необходими и колко продължава болничният престой

преди 3 дни, 4 часа и 31 мин.

Психотест за оръжие в България: Какво представлява и формалност ли е?

преди 3 дни, 11 часа и 32 мин.

Фармацевтични дни на кариерата - 21 юни, 2025 година - НДК

преди 7 дни, 3 часа и 49 мин.

Бедечка фест - На зелено 3 - 20-22 юни, 2025 година

преди 8 дни, 3 часа и 14 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

40 години от създаването на Excel ще отбележи международната конференция Bulgaria Excel Days 2025

преди 10 дни, 8 часа и 38 мин.

Парасейлинг - какво представлява? Опасен ли е?

преди 10 дни, 10 часа и 54 мин.

Регистър на заетостта в НАП: Как да проверите вашите трудови договори онлайн

преди 11 дни, 7 часа и 31 мин.

Въвеждане на еврото - най-често задаваните въпроси и отговорите от БНБ

преди 12 дни, 23 часа и 7 мин.
Всички

АНКЕТА

Готови ли сте у дома да полагате грижа за болен роднина?

Виж резултатите
Още интересни публикации
В Полша създадоха светеща велоалея, която се зарежда със соларни панели В Полша създадоха светеща велоалея, която се зарежда със соларни панели

В Полша създадоха светеща велоалея, която се зарежда със соларни панели

от 10 окт 2016г. Прочети повече
От 2025 г. Норвегия ще забрани автомобилите с бензинови и дизелови двигатели От 2025 г. Норвегия ще забрани автомобилите с бензинови и дизелови двигатели

От 2025 г. Норвегия ще забрани автомобилите с бензинови и дизелови двигатели

от 29 март 2016г. Прочети повече

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ЕНАП H таблетки * 20 KRKA

ДЕТСКИ АПАРАТ ЗА КРЪВНО НАЛЯГАНЕ HS-20C

ПАРАКИТО РЕПЕЛЕНТНА ГРИВНА ПРОТИВ КОМАРИ ЗА ВЪЗРАСТНИ + РЕПЕЛЕНТНИ ТАБЛЕТКИ * 2

ВИТАМИКС ВИТА МЕЧЕТА желирани * 60 ФОРТЕКС

МИША MAGIC CUSHION COVER LASTING ФОН ДЬО ТЕН №25 15 г

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ЦИПРАЛЕКС таблетки 10 мг * 28

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 юни 2025г. в 17:07:17

ТАМИФЛУ капсули 75 мг * 10

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 юни 2025г. в 17:06:38

НАЗОПАС капки за нос 0.25 мг / мл 10 мл

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 юни 2025г. в 17:05:34

БИЗОР таблетки 5 мг * 30 ЧАЙКАФАРМА

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 юни 2025г. в 17:03:48

РЕСПИВАКС таблетки 50 мг * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 16 юни 2025г. в 17:02:18
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival