Начало Спорт Влез във форма Профилактични и лечебни упражнения Комплекс от упражнения при радикулит и болка в кръста в острия период (първи етап)

Комплекс от упражнения при радикулит и болка в кръста в острия период (първи етап)

Комплекс от упражнения при радикулит и болка в кръста в острия период (първи етап) - изображение

Един от най-характерните симптоми за заболяванията на гръбначния стълб е острата болка в кръста. Тя може да се появи както внезапно, така и постепенно (в рамките на часове), като една от най-честите причина за нея е притискането и възпалението на коренче на нерв в областта на кръста, познато в медицината като лумбо-сакрален радикулит. Самият радикулит може  да бъде провокиран от различни фактори като преохлаждане, прекомерно физическо натоварване, продължителна неестествена поза, рязко движение, простудно заболяване, хернииране на диск, интоксикация, травма и други. Така вследствие на тези фактори се получава директно или индиректно притискане на структурите на нерва, той се възпалява, което води след себе си до силна болка и мускулен спазъм.

Обикновено за появата на радикулит и болка в кръста има различни предполагащи фактори. Най-често те са свързани със заболявания на гръбначния стълб като остеохондроза и спондилоартроза. При тези дегенеративни заболявания с времето се появяват нарушения в самите дискове или прешлените, намалява се разстоянието между тях и така рискът от притискане на нервните структури се увеличава значително. При по-тежките случаи радикулитът често е следствие от появата на дискова херния, която е краен етап на дегенерацията на междупрешленните дискове. Поради тази причина болката в кръста и причините за появата на радикулит трябва да бъдат добре диагностициран и да се назначи подходящо лечение.

Първа помощ при остра болка в кръста

В самото начало, когато болката и спазъмът са много силни, се препоръчва да избягват всички позиции и движения, провокиращи болка и неврологични симптоми. Ако човек не може да ходи се препоръчва пълзене или легнало положение в безболезнена поза. Целта на тези мерки е  мускулите да се отпуснат, гръбначния стълб да се облекчи от натоварването, с което дразненето и възпалението да се намалят.

В терапията на болка  в кръста могат да се включат:

  • Нестероидни противовъзпалителни средства - под формата на таблетки, инжективни разтвори, прахчета или гелове.
  • Физиотерапевтични процедури - ултразвук, акупунктура, електролечение, вакумтерапия, екстензионна терапия и др.
  • Носене на ортопедичен колан за кръста.
  • Кинезитерапия - рехабилитационни упражнения.
  • Мануална терапия и масаж.

При тежките случаи и неповлияване от консервативните средства за лечение може да се препоръча оперативно лечение на проблема.

Рехабилитационни упражнения при радикулит и болка в кръста в острия период - първи етап

Тези упражнения имат за цел да запазят подвижността на ставите, да отпуснат стегнатите мускули в областта на кръста и да предотвратят отслабването им, свързано с обездвижването в първия етап на заболяването. Те трябва да бъдат изпълнявани бавно, точно и внимателно, най-добре под контрола на лекар или кинезитерапевт. Обикновено се правят веднъж или 2 пъти дневно.

! Практикуването им в домашни условия, особено през ранния етап, трябва да изключително внимателно, след консултация с лекар, а при поява на силна болка или неврологични симптоми да се прекратят.

Упражнение 1

упражнение при радикулит и болки в кръста 1

  • Изходно положение: Тилен лег с валяче под коленете.
  • Сгъване и разгъване на ходилата и свиване на ръцете в юмрук и разтваряне на пръсти.
  • Направете 5-10 повторения.

Упражнение 2

упражнение при радикулит и болки в кръста 2

  • Изходно положение: Тилен лег с валяче под коленете.
  • Поединично, а след това и едновременно, повдигане на ръцете нагоре.
  • Направете 5 последователни повдигания на лява и дясна ръка, след което още 5 на двете едновременно.

Упражнение 3

упражнение при радикулит и болки в кръста 3

  • Изходно положение: Тилен лег с  валче под коленете.
  • Завъртане на краката навътре.
  • Направете 5-10 бавни завъртания на краката навътре.

Упражнение 4

  • Изходно положение: Тилен лег с  възглавничка под коленете.
  • Последователно разгъване на единия и другия крак в коляното с подпряно на възглавничката бедро.
  • Направете 5 разгъвания за единия, след което още 5 разгъвания за другия крак.

Упражнение 5

упражнение при радикулит и болки в кръста 5

  • Изходно положение: Тилен лег с ляв крак сгънат в коляно и изпънат десен крак.
  • Издърпване със сгъване в коляното на десния крак с плъзгане на пета по постелята.
  • Направете по 5 издърпвания и спускания с десния крак, след което сменете краката и направете същото с десния.

Упражнение 6

упражнение при радикулит и болки в кръста 6

  • Изходно положение: Тилен лег с ляв крак сгънат в коляно и изпънат десен крак.
  • Отвеждане на десния крак встрани с плъзгане по постелята.
  • Направете 5 отвеждания встрани и прибирания на десния, след което направете същото и за левия крак.

Упражнение 7

упражнение при радикулит и болки в кръста 7

  • Изходно положение: Тилен лег със сгънати в коленете крака.
  • Последователно сгъване на единия и другия крак към тялото.
  • Направете по 5 сгъвания към тялото с всеки крак.

Упражнение 8

упражнение при радикулит и болки в кръста 8

  • Изходно положение: Тилен лег със сгънати в коленете крака и събрани ходила.
  • Разтваряне на коленете встрани и връщане до изходно положение.
  • Направете 10 разтваряния настрани и събирания на коленете.

Упражнение 9

упражнение при радикулит и болки в кръста 9

  • Изходно положение: Тилен лег със сгънати в коленете крака и събрани ходила.
  • Обхващане на едното коляно с ръце и придърпване към гърдите с издишване.
  • Направете по 2-3 издърпвания на всяко коляно към гърдите.

Упражнение 10

упражнение при радикулит и болки в кръста 10

  • Изходно положение: Тилен лег с валяче под коленете.
  • Издължаване на гръбначния стълб с едновременно изтегляне на ръцете нагоре и петите надолу.
  • Направете 2-3 изтегляния на гръбначния стълб съчетани с издишване и релаксация.
  • Постойте още няколко минути в тази поза и се опитайте да отпуснете тялото максимално.

След като можете да правите упражненията от този комплекс без проблем и нямате обостряне на симптомите след тяхното изпълнение, може да преминете към такива за втори етап на възстановяването в острия период.

>>>Kомплекс от упражнения при радикулит и болка в кръста в острия период (втори етап)

 

По статията работи: Пламен Георгиев

Модел: Елиза Трайкова

Още по темата:

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЗдравни съветиАлтернативна медицинаСпециалистиЗаведенияЛеченияХранене при...БотаникаЛюбопитноМедицински изследванияОрганизацииСоциални грижиНовиниНормативни актовеКлинични пътекиЛайфстайлИсторияОбразование