Начало Спорт Спортна медицина Спортни добавки Подпомагащи метаболизма Метионин като спортна добавка

Метионин като спортна добавка

Метионин като спортна добавка - изображение

Една от съставките на много спортни добавки е аминокиселината метионин, използвана най-често в нейната естествена форма - L-метионин. Самият метионин не може да бъде произведен в тялото и трябва да се внесе чрез храната, защото е есенциална аминокиселина. Тя е важна за биосинтеза на протеините и е междинно съединение при получаването на карнитин, таурин, цистеин, лецитин и фосфолипиди като фосфатидилхолин. Метионинът и цистеинът са единствените аминокиселини, сдържащо серен атом, поради което той често се отбелязва като сярна аминокиселина. Л-метионинът влиза в различни спортни добавки като: аминокиселинни комплекси, протеинови смеси, липотропни фетбърнъри или се продава като изолирана аминокиселина. Използван като хранителна добавка изразява антиоксидантно, липотропно и детоксикиращо действие.

Каква е физиологичната роля на метионина за тялото

Освен че е изключително важен за биосинтеза на протеини, аминокиселини и фосфолипиди, метионинът има и други важни за тялото функции. Той се явява един от липотропните фактори, който възпрепятства натрупването на холестерол в черния дроб и стените на  кръвоносните съдове. Така той помага за разпределяно на мазнините и  предпазва черния дроб, сърдечно-съдовата система и бъбреците. Освен това той се явява мощен антиоксидант, който се бори със свободните радикали, причиняващи оксидативен стрес в тялото. Допълнително, метионинът има умерено антидепресивно действие и участва в производството на таурин, който е важен невромедиатор.

Действия на метионина в тялото

  • Повиша синтеза на холин, лецитин и други вещества с липотропно действие.
  • Подпомага усвояването на витамините Б9, Б6 и Б12.
  • Подпомага извеждането на тежки метали от тялото и детоксикира черния дроб.
  • Участва в биосинтеза на карнитин, таурин, цистеин и фосфолипидни съединения.
  • Има антиоксидантно действие.
  • Предпазва ставите от дегенеративни изменения.

За какво се използва метионин като спортна добавка

Използването на метионин при спортистите е свързано с това, че той способства за по-доброто използване на мазнините от тялото, свързан е образуването на важния за мускулния растеж креатин и има антиоксидантно действие.  

  • Като част от липотропни комплекси, с цел подпомагане на мастния метаболизъм и изгарянето на мазнините.
  • За подобряване на възстановяването и повишаване на мускулната издръжливост
  • Като антиоксидант с цел намаляване на оксидативния стрес.
  • За общо укрепване и подобряване на функцията на черния дроб, сърдечно-съдовата система и нервната система.
  • За подобряване на аминокиселинния баланс при спортно хранене.

Приложение и дозировка на метионин

Дозировката на метионин трябва да се съобрази с конкретните цели и указанията на производителя. За оптимална доза за възрастен се счита 0,5-1,5 грама метионин на ден. При спортисти се съобразява с телесната маса като обикновено използва дозировка от 12мг на килограм телесно тегло. При приемем във високи дози се препоръчва да се комбинира с вит. Б6, Б12 и фолиева киселина.

Странични ефекти на метионина

Обикновено не се наблюдават странични ефекти при пием на метионин в нормални дозировки. В редки случаи може да се наблюдават алергични реакции или гадене свързано с неприятния вкус или мирис на таблетките.  При дози от 0,25 грама на ден, която е 1/4 от препоръчителната дневна доза,  метионинът е напълно безопасен за употреба.
В случаи на значително предозиране може да се наблюдава тахикардия, понижаване на кръвното налягане и дезориентация.

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛеченияСнимкиЛюбопитноДиетиТестовеЗдравни съветиЛайфстайлХранене при...