Ролер дерби
Ролер дерби е контактен спорт, който се играе от два отбора с по петима състезатели, които карат ролкови кънки в една и съща посока на овална писта. Състезанието се състои от кратки серии, в които двата отбора определят по един играч, от който зависи отбелязването на точките (джемър). Самите точки се печелят от джемъра, който се опитва да изпревари блокировачите на противниковия отбор, като неговите съотборници се стремят да го защитават и в същото време спират джемъра на противника. Ролер дербито се играе в над 1250 лиги по цял свят, въпреки че преди години е бил почти пред изпадане в забрава.
Началото на спорта като такъв е дадено през 30-те години на миналото столетие, като за основатели се считат Лео Селцер и Деймън Ръньон. Професионалните надпревари са наблюдавани от 5 милиона зрители през 40-те години, като състезанията се провеждат в 50 града в САЩ. В следващите десетилетия обаче, спортният и атлетичен елемент започват да се губят и всичко започва да се прави просто за забавление или се разиграва псевдо състезание, чийто победител е предварително определен и всичко е режисирано (подобно на битките в кеча).
През новото хилядолетие, спортът отново започва да набира популярност, като той се практикува основно от представители на нежния пол, облечени в пъстри униформи, но вече предварително уговореният сценарий е оставен в миналото. Модерното ролер дерби има за цел да бъде част от олимпийските игри през 2020 година, като все повече започват да се появяват и мъжки и юношески отбори.
Начин на игра
Съвременното ролер дерби има набор от основни правила, които могат да имат вариации в зависимост от административните органи на отделните федерации. Като цяло обаче, 98% от всички лиги се придържат към правилата на световната федерация по този спорт.
Основи на играта
Ролер дерби се играе от два отбора с по петима състезатели, които карат кънки по писта, обратно на часовниковата стрелка. Както споменахме вече, всеки отбор определя джемър, от който зависят точките, а останалите са блокировачи. Единият от блокировачите може да бъде с каска с цветна лента, като той се нарича „пивот“ и това му позволява да поеме и ролята на джемър по време на състезанието. Джемърът се отличава от останалите състезатели по двете звезди на каската, а блокерите нямат никакви отличителни знаци по каските, с изключение на пивота. Срещите продължават в 2 полувремена от по 30 минути. Точките се отбелязват тогава, когато джемърите успеят да изпреварят групата на блокерите, които в същото време се опитват да им попречат да сторят това. Това групиране на всички състезатели се нарича „джем“. В началото на състезанието, подреждането се прави по следния начин – първи застават пивотите на двата отбора; точно зад тях са блокерите, а на около 6 метра зад тях са джемърите. Реферът на срещата дава един сигнал за тръгване на блокерите и след известно време дава двоен сигнал за тръгването на джемърите. Блокировачите използват телесен контакт, промяна в позициите и други тактики, за да помогнат на своя джемър да премине през основната група, като в същото време пречат на противниковия джемър. Някой от видовете блокирания не са позволени и водят до отсъждане на нарушение, при което нарушителя остава в наказателно поле и не участва в обиколката.
Джем
Първата линия на полето е тази на пивотите, като тя е на 9 метра от тази на джемърите. Джемът започва при еднократно изсвирване на съдията, като блокировачите и пивотите се стремят да заемат стратегически позиции. Получава се смесване на играчите на двата отбора, като цялата група се събира в рамките на около 3 метра. След двукратен сигнал със свирката на съдията, джемърите тръгват и при достигането на основната група, те се вклиняват в нея и се опитват да я изпреварят. Първият, който успее да премине през блокерите получава статут на водещ джемър, което носи на отбора му бонус точки. След спечелването на водещата позиция, джемърът не може да я изгуби, освен при някой определени обстоятелства, включващи нарушаване на правилника. След първоначалното преминаване на групата на блокировачите, джемърите започват да правят точки при всяко изпреварване на противниковите играчи от тази група. Водещият джемър може да спре джема, като постави няколко пъти ръцете си върху бедрата и ако спирането не спре веднага, то обиколката продължава за още 2 минути. Ако все още има време до края на полувремето, то двата отбора разполагат с 30 секунди, в които да се организират и отново да започне обиколката на пистата. Всеки отбор разполага с по 14 играча, които се сменят на ротационен принцип. Пивотът може да започне като такъв в първите джемове, но в следващите има право да заеме мястото на джемъра, ако той се е изморил или има едноминутно наказание.
Начини за блокиране в ролер дербито
Позволените блокирания са най-вече с позиционирането на тялото. Използването на захвати с ръце, удари с лакти, препъвания с крака и ударите с глава не са позволени, както и контакта под кръста и над раменете. Също така, контакт не може да се прави от играч, който е останал отзад на джемъра, а правилника разрешава само странични атаки и от блокировачите пред противниковия джемър.
Наказания
В ролер дербито имаше големи и малки наказания до 1 януари 2013 година, а след тази дата останаха само големите. Играч, който е получил голямо наказание отива в наказателното поле за една минута и не участва в играта. Ако полувремето свърши междувременно, остатъка от наказанието остава за второто полувреме. Единственият начин наказанието да бъде прекъснато преди изтичането на 1 минута е, джемърът да бъде наказания играч и междувременно бъде наказан и пивота, който е изпълнявал неговата функция.
Коментари към Ролер дерби