Начало Спорт Влез във форма Профилактични и лечебни упражнения Упражнения при торакална дискова херния

Упражнения при торакална дискова херния

Упражнения при торакална дискова херния - изображение

Важна роля в процеса на възстановяване от торакалната(гръдната) дискова херния играят физическите упражнения. Благодарение на упражненията се подобрява локалното кръвообращение, мускулите се отпускат, разстоянието между прешлените се увеличава, а в резултат на това се облекчават симптомите и се стимулират възстановителните процеси. Трябва да се знае обаче, че упражненията са само една част от лечебния процес и имат най-голям ефект, ако бъдат съчетани с други терапевтични средства като апаратна физиотерапия, балнеолечение, масаж и др.

За разлика от лумбалната, торакалната дискова херния е сравнително рядко срещана. Развива се най-често постепенно в резултат на остеохондроза при хора на възраст между 40 и 60 години. В по-редки случаи, като например спортна травма, дисковата херния може да има и травматичен произход.

Въпреки че упражненията носят множество ползи за облекчаването на симптомите на дисковата херния, те трябва да бъдат изпълнявани изключително внимателно и прецизно. Това се налага от факта, че от торакалната област на гръбначния стълб излизат вегетативни нерви свързани с работата на вътрешните органи, като сърце, черен дроб, бели дробове, черва и др. Затова преди се престъпи към каквито и да е упражнения или манипулации, трябва да се направи обстойно изследване от лекар, което да потвърди, че те не са противопоказани. Всички упражнения в острия период трябва да бъдат практикувани под наблюдението и контрола на лекар или физиотерапевт.

Съвети за практикуване на упражнения при торакална дискова херния

  • При изпълнение на упражненията трябва да се следи за всякакъв дискомфорт или болка. Практикуват само упражнения, които не предизвикват болеви и неприятни усещания.
  • Преди упражненията отпуснете максимално тялото си. 
  • При практикуване на упражненията не правете резки движения.
  • Започнете упражненията с минимална амплитуда и натоварване и ги увеличавайте постепенно.
  • При възникване на минимална болка или дискомфорт подходете внимателно към упражнението. Изпълнявайте го бавно и в не голяма амплитуда. 
  • Ако по-време на упражнение възникне рязка болка, то не е подходящо за вашето състояние. Може да опитате пак след няколко седмици, ако състоянието ви се подобри.

УПРАЖНЕНИЯ ПРИ ТОРАКАЛНА ДИСКОВА ХЕРНИЯ 

Тези упражнения са подходящи за периодът след преминаване на острите симптоми (ремисия) и при по-леки случаи на торакална дискова херния. В останалите случаи трябва да се приложат специални упражнения съобразени с тежестта на заболяването и конкретното състояние.

Упражнение 1

 

  • Седнете на стол, на който облегалката му достига до средата на гръдната област. 
  • Седнете максимално назад така, че гърба ви да максимално изправен, а средната му част да опира в облегалката.
  • Сложете ръце зад тила така, че лактите да сочат навън.
  • Бавно се облегнете назад върху облегалката и изпънете горната част на тялото леко назад.
  • Докато правите това бавно издишвайте.
  • Не разтягайте прекомерно. 
  • Върнете се в начално положение.
  • Повторете 3-4 пъти. 

Упражнение 2

  • Използвайте същото изходно положение, като при упражнение 1, с ръце зад главата.
  • Наклонете тялото леко напред. 
  • Върнете се в начално положение. 
  • Повторете 3-4 пъти.

Упражнение 3

 

  • Легнете по гръб и поставете под главата кърпа или валяк.
  • Свийте краката в коленете, а ръцете оставете до тялото.
  • Вдишайте и леко повдигнете гърба от земята.
  • Издишайте и отпуснете.
  • Правете упражнението максимално бавно и плавно.
  • Повторете 3-4 пъти.

Упражнение 4

 

  • Легнете по гръб на земята. 
  • Поставете не твърд валяк с диаметър около 10-15 см. под торакалната област.
  • Отпуснете се на валяка и сложете ръце до тялото, с които да се подпирате.
  • Бавно вдишайте, след което издишайте и се отпуснете.
  • Ако нямате болка може да сложите ръце на бедрата и да продължите към следващото упражнение.

Упражнение 5

 

  • Останете в положение легнали върху валяка с ръце на бедрата.
  • Свийте краката в коленете. 
  • Избутайте бавно тялото нагоре върху валяка. 
  • Върнете се до изходно положение. 
  • Направете 3-4 повторения.

Упражнение 6

 

  • Използвайте изходното положение с валяк под гърба, но извийте тялото надясно.
  • Скръстете ръце пред гърдите.
  • Започнете бавно да избутвате тялото нагоре така, че валяка да масажира дясната половина на гърба.
  • Върнете се до изходно положение.
  • Повторете 3-4 пъти.
  • Направете същото за лявата страна.

Упражнение 7

 

  • Застанете в колянна опора на пода (на четири крака).
  • Започнете да лазите като движите противоположни крак и ръка.
  • Между всяка крачка задържайте за секунда.

Още по темата:

5.0, 4 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортАлтернативна медицинаЗдравни съветиЛеченияЛюбопитноИсторияЗдравни проблемиНовиниКлинични пътекиМедицински изследванияБотаникаСпециалистиЗаведенияСнимкиХранене при...ИнтервютаПсихологияЛайфстайлАнкетиТестове