Начало Спорт Спортна енциклопедия Спортни турнири и първенства Шампионати в моторните спортове Ерзберг родео – „4 дни с пълна газ“

Ерзберг родео – „4 дни с пълна газ“

Ерзберг родео – „4 дни с пълна газ“ - изображение

Ерзберг родео е ежегодно мотоциклетно ендуро състезание, което се провежда от 1995 година в изоставена желязна мина в австрийските Алпи. Това е най-голямото състезание в Европа, като хиляди състезатели изпитват своите сили и издръжливостта на своите машини в рамките на 4 дни. Участниците, зрителите и журналистите получават това, за което са дошли: спиращ дъха мото екшън и денонощно парти. Едва ли има друго офроуд събитие, което да може да предложи повече екстремни изживявания.

По време на състезанието, някои от най-добрите мотокрос състезатели демонстрират зашеметяващи неща, включително изключително опасни скокове (от 2009 година, те са част от състезанието Rocket Ride).

През първият ден се провежда Въвеждането по железния път. Това е най-голямото и лудо състезание в офроуд мотоциклетизма. В него участват 1500 състезатели, които се борят срещу... терасите на желязната мина. Тук може да се види драма и екшън в най-чиста форма. Мотоциклетистите показват умения, скорост и правилен избор на състезателна линия, тъй като тук завоите следват един след друг и всеки е по-труден от предходния. Никой не си позволява разсейване, тъй като всяка секунда тук може да се окаже съдбоносна за победата или загубата. И така, през цялото протежение на каменистият път, с дължина 13,5 километра и широчина достигаща на места до 30 метра.

Право на участие имат състезателите с всички форми на мотоциклети, които разбира се трябва да са технически изправни. На старта, наред с ендуро и крос моторите, не рядко застават скутери, мотори с кош, АТВ-та и дори шосейни модели като чопъри и круизъри, но голяма част от тях са по-скоро само за атракция.

Най-атрактивни са моторите с големи двуцилиндрови двигатели. На свръхскоростните секции за изкачване, тези 1250-кубикови гиганти развиват скорости от 190 километра в час.

Правилата на това събитие са много прости. Състезателите стартират през интервал от 20 секунди, като всеки един от тях има по два опита да победи планината.

Най-добрите 500 от тях имат правото да продължат напред към следващото събитие, а именно Red Bull скоростното изкачване. Това състезание изстисква целият интелект на състезателите, тъй като те трябва да карат възможно най-бързо, а в същото време да намерят най-оптималното трасе през стръмните тераси. Изисква се смелост, владеене на мотора и непоколебимост да се изкачи върха с надморска височина 1466 метра.

В скоростното изкачване, участниците преминават през 20 чекпойнта, разполагат с 4 часа време и само най-добрите успяват да достигнат до финала.

Церемонията преди старта вече е станала легендарна. В 11,00 часа, Карл Каточ повежда състезателите към езерото Ерзберг, а напрегната обстановка кара всички да настръхват. Точно в 12,00 часа започват да се подреждат участниците по 50 в редица. Хайнц Кинигаднер и Карл Каточ размахват флаговете за старта, а участниците имат четири часа време, за да преминат през 20-те контролни пункта на 23-километровата писта. В 16,00 часа се дава край на състезанието. Дори да има останали състезатели по трасето, техните резултати се обявяват в официалните листи, но предвид се взема тяхното време от последната премината контрола.

Веднага след старта, състезателите знаят че има 1 вярна линия и тя е към върха на планината. Само най-добрите успяват да достигнат до легендарната арка на Red Bull, но всички се борят с тесните пътеки, безкрайните стръмни участъци, страховитите спускания и безпощадните скални пасажи. Голяма част от състезателите прекарват през повечето от времето бутайки своите превозни средства, вместо да са върху тях. Успелите да финишират придобиват статут на най-елитните ендуро състезатели в цял свят.

Наградата за това нечовешко изпитание не е в парично измерение. Тя е изрязано парче скала от желязната мина и гордостта от спечелването й. А тяхната цена е демонстрираната воля, решителност и немалко белези от битката с планината.

Kärcher Rocket Ride

Това е едно от новите събития в Ерзберг Родео, като при него само върхът е граница. То много бързо стана популярно сред публиката, като неговото начало бе дадено през 2009 година. В него участват повече от 300 състезатели, участващи в спиращи дъха скокове и изкачвания.

Rocket Ride включва изкачване на стъпаловиден хълм на 3 нива, като това трябва да стане по възможно най-бързият начин. Състезателите се подреждат в редици по 6 и стартират в стила на мотокроса - с пускането на времето падат транспондерите. Най-бързите 3 от всяка серия се класират за следващия кръг. По време на квалификациите на всеки от участниците се позволява да направят по 2 опита, за постигане на по-добро време. Най-бързите 48 от участниците се борят за трофея на Kärcher Rocket Ride.

Събитието предлага сериозни изкачвания и хиляди зрители се събират около трасето, за да наблюдават зрелището, което наистина си заслужава.

Фрийстайл мотокрос парти

Гравитацията тук не важи, защото най-добрите фрийстайлъри на две колела се събират на Ерзберг Арена. Редовни участници са Травис Пастрана, Рони Ренер, Мат Ребо, Анди Бел, Джими Вербур, Морган Кларсън, Ник Франклин, Крис Брок, Вани Одера, Стивън Стуйвън, Жил ДеЙонг, Петр Пилат и много други. Те обичат хълмовете и терасите на Ерзберг Родео, но истинските предизвикателства са „Железният гигант“, „Твърдата канара“, „Въздушното родео“, „Инфарктът“ и „Целувката на Смъртта“. Имената на тези скали говорят сами за себе си. Две рампи, две зони за приземяване, огромна видео стена, коктейл бар, чудовищно озвучаване и DJ-и от световна класа... Състезанието се превръща в истински фестивал на моторните спортове и доброто настроение. Не е случайно, че всяка година зрителите се увеличават, заедно с тях и участниците. А най-хубавото е, че всеки посетител може да се види лице в лице със своите идоли, които до този момент е виждал само по телевизията. А защо не и да изпие по една бира или коктейл с тях!

 

Победителите от Ерзберг Родео през годините

Година Победител Мотор
1995 Алфи Кокс КТМ
1996 Кристиан Пфайфер GasGas
1997 Кристиан Пфайфер GasGas 
1998 Джовани Сала КТМ 
1999 Стефано Пасери КТМ 
2000 Кристиан Пфайфер GasGas 
2001 Юха Салминен КТМ 
2002 Сирил Деспре КТМ 
2003 Сирил Деспре КТМ 
2004 Кристиан Пфайфер  GasGas 
2005 Дейвид Найт КТМ 
2006 Дейвид Найт  КТМ 
2007 Тадеуж Блажусяк  КТМ 
2008 Тадеуж Блажусяк  КТМ 
2009 Тадеуж Блажусяк  КТМ 
2010 Тадеуж Блажусяк  КТМ 
2011 Тадеуж Блажусяк  КТМ 
2012 Джони Уолкър  КТМ 
2013 Греам Джарвис  Husaberg 
2014 Джони Уолкър  КТМ 
2015

Джони Уолкър, Греам Джарвис,

Алфредо Гомес, Андреас Летенбихлер 

KTM HUSQ 

Още по темата:

5.0, 1 глас

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛайфстайлЗдравни съветиЛюбопитноНовиниНормативни актове