Начало Спорт Влез във форма Тренировки и програми Спортна подготовка Ключови концепции, съвети и тренировъчни стратегии за първо участие в кикбокс / муай тай състезание

Ключови концепции, съвети и тренировъчни стратегии за първо участие в кикбокс / муай тай състезание

Ключови концепции, съвети и тренировъчни стратегии за първо участие в кикбокс / муай тай състезание - изображение

Тренирате от известно време и постепенно подобрявате своите умения. Започвате да се справяте добре в спарингите, дори и срещу по-опитни момчета. Решавате, че е време за нещо повече, а именно първо участие в състезание по кикбокс или муай тай. За себе си знаете, макар и в стил лайт контакт, качването на ринга или на татамито може да ви срещне с момчета, които са тренирали с години и единствената им цел е да ви отстранят от битката за медалите.

Какво трябва да направите, за да може именно вие да сте този, който ще се качи на най-високото стъпало на почетната стълбица? Отговорът всъщност е много прост:

Правете това, което ви казва треньорът ви!

Почти е сигурно, че вашият треньор е обучил хиляди като вас и им е помогнал да спечелят много медали. Затова, всичко което трябва да правите е да го слушате и да му противоречите. Всеки треньор си има свои методи на работа и на разбиране за спорта, но обикновено се следват едни и същи стандартни формули. В крайна сметка, ако нещо не е счупено, то не трябва да се поправя.

Общото правило за достигане до медалите е да се тренира поне по 20 часа седмично или това са по 3,5-4 часа на ден, 6 дни в седмицата, за около 2 месеца преди състезанието. Средно на ден трябва да се опитате да правите най-малко:

  • 30 минути бягане

  • 30 минути силова и кондиционна подготовка

  • 30 минути работа на боксова круша

  • 30 минути работа на лапи

  • 30 минути клинчове (при тренировките за муай тай състезание)

  • 15-30 минути стречинг и/или масаж с фоумролер

Тук не съм включил спарингите, защото повечето готвещи се за турнир не ги правят всеки ден, а предпочитат да се спират на тях на всеки две или три дни, за да се избегнат нежелание контузии.

Една от най-важните части от тренировъчните лагери (абсолютно задължителна) е почивката. Вие трябва да почивате поне по 1 ден седмично. Като говоря за почивка имам в предвид напълно да забравите за тренировъчната зала – седнете на дивана и гледайте филми, играйте игри излезте на кафе с приятели и изобщо не мислете за предстоящото ви явяване на бойния турнир!

Ако тренирате усилено през седмицата, един такъв почивен ден ви е абсолютно наложителен, за да прочистите главата си. Ако започвате тренировките си в понеделник, в сряда вече се чувствате изключително изморени, в петък вече мразите всичко и съжалявате, че изобщо сте се захванали с този спорт, а в събота вече нямате търпение да дойде неделя. Ако не сте напълно съсипан в края на седмицата, значи не тренирате достатъчно усърдно.

Тренирайте здраво, хранете се правилно и почивайте достатъчно!

Сънят е от решаващо значение. Както знаете, тялото се възстановява най-силно именно по време на сън, така че е важно да се отделя адекватно време за него. В днешният натоварен свят е все по-трудно да се заделят по 8 часа за сън, но ако сте решили да участвате в състезание, трябва да се лишите от някои удоволствия, за да можете да си почивате и да сте готови за подготовката през следващия ден.

Пийте много вода! Опитайте се да приемате поне по 3-4 литра на ден, за да предпазите тялото си от прегряване и получаване на мускулни крампи!

Приемайте мултивитамини! При големите натоварвания, с потта се изхвърлят и много важни микроелементи и соли от тялото, а това ще ви кара да се чувствате отпаднали и може имунната ви система да започне да отслабва. Няма нищо по-лошо от настинка в седмицата преди първите ви двубои. Ето защо трябва да се пият мултивитамини, които да стимулират имунитета ви.

Хранете се правилно! По време на подготовката забравете за големите хранения и правете по 5-6 малки, за предпочитане през около 3 часа. Не яжте до моментът, в който се чувствате претъпкани, а просто докато вече не чувствате глад. Запомнете това, защото е важно за вашата физическа подготовка за състезанието!

Избягвайте простите въглехидрати като захар, бял хляб и спагети, бял ориз и картофи! Вместо тях заложете на комплексните въглехидрати като сладки картофи, кафяв ориз, пълнозърнест хляб и пълнозърнести макарони. Не приемайте никакви въглехидрати (без значение от техния вид) след 6 часа през нощта, особено ако имате да сваляте килограми за влизане в категория!

Консумирайте много зеленчуци, като преимущество трябва да дадете на зелените листни зеленчуци от рода на спанака и зелето! Можете да ядете и плодове, но не забравяйте, че те съдържат захар, макар и плодова. На тях можете да заложите преди тренировка, за да ви дадат енергиен тласък.

Ходете на масаж! Тук не става въпрос само за леко разтриване, а за дълбок масаж на цялото тяло, тъй като така ще се разсеят възлите в мускулите и тялото ви ще бъде по-подготвено за последващите натоварвания. Това не е глезотия, а изпитан метод за по-бързо възстановяване след тежки тренировки. Не е задължително да ходите на масаж всяка седмица, но поне веднъж месечно залагайте на него.

Доверете се на вашия треньор! Уважавайте го и го слушайте, давайки 100% от себе си! Не пропилявайте времето, нито своето, нито неговото и никога не се оплаквайте от това, което той ви е накарал да направите. Никога!!! Отрицателната енергия, независимо дали под формата на думи или на недоволна гримаса от ваша страна ще го накара да вярва много по-малко във вашето желание да станете шампиони и от този момент той няма да ви даде цялото си познание и с времето ще изгуби желанието си да ви тренира.

От моят опит в бойните спортове знам, че с медали от състезанията се връщат момчетата и момичетата, които просто слушат треньора и си вършат съвестно работата, без да се опитват вместо да тренират да се спотайват в далечния край на залата. Тези хора с шампионски дух винаги се усмихваха, когато тренировките са най-тежки и ти се иска да заплачеш от изтощение.

Другите, които постоянно се оплакваха, че имат нещо възпалено, че ръката ги боли, че са изморени и нямат въздух, тези, които постоянно се стремят да намалят интензивността на тренировката, вместо да дадат 100% от себе си, също ходеха по състезания, но винаги се връщаха без медали и се ядосваха, че точно на тях се е паднал най-трудния противник още в първия мач. Никога не пропускам да питам треньорът какво точно се е случило, когато не съм имал възможността да отида на състезанието и винаги реакцията му беше и си остава една и съща: „Нищо не направиха. Набиха ги! Защото те не тренират, това че идват в залата нищо не е! Всички мои шампиони идваха в залата като преди това са правили по 20 обиколки на стадиона за загрявка или караха колела по 60-70 километра, а след като приключваме тук, те ходеха да бягат по още 5-10 километра. А тези тука, идват от кафето, 2 часа нищо не правят, само се оглеждат и после отиват на дискотека. Не се ли вземат в ръце, те медал няма да видят!“ Винаги съм оставал да мисля върху думите му, знаейки че е прав и го боли за това, че негови бойци не са мотивирани толкова, колкото е той.

Перфектната кондиционна подготовка е от решаващо значение, особено за първият ви двубой. Запомнете, тренирайте така, сякаш живота ви зависи от това!

Сваляне на килограми за влизане в категория

Отслабвайте безопасно! Когато спазвате правилната диета и тренирате усилено, ще бъдете изненадани колко бързо ще свалите необходимите килограми. В седмицата преди състезанието можете да коригирате теглото си с добро планиране на приема на вода. С методът на водно натоварване спокойно се свалят до 4-5 килограма. Ето го и него:

  • Първи ден: Изпиват се 7,5 литра вода и храната се посолява малко повече от обикновено, за да се стигне до задържане на повече вода в организма.

  • Втори ден: Отново се изпиват 7,5 литра вода, но този път храната не трябва да бъде осолена. Вашето тяло ще бъде пренаситено с вода и ще се опитва да я изхвърли възможно най-бързо. Не се учудвайте, ако през половин час посещавате тоалетната!

  • Трети ден: Изпиват се 3,75 литра дестилирана вода. Тъй като в тази вода не се съдържа натрий, това ще доведе до продължаване изхвърлянето на вода от тялото ви.

  • Четвърти ден: Довършете остатъка от дестилираната вода и след това не приемайте никакви течности. Целта е да не се пие вода 24 часа преди кантара, който е на петия ден. Ако устата ви е суха, намокрете марля с вода и я допрете до устните си или смучете кубче лед. Запомнете, че ако пиете вода, вашите килограми ще се качат точно с нейния обем. Ще се чувствате най-вероятно доста зле, но никой не е казал, че е лесно да се влезе в определена категория, когато сте по-тежки. Ако беше лесно, всеки щеше да го прави, но волята за спечелването на медал ще ви помогне.

  • Пети ден (денят на кантара): Не пийте вода докато не минете през претеглянето. След това е добре да имате подготвени вода или си пригответе електролитна напитка от ½ чаша пресен сок от портокал, ¼ чаша пресен сок от лимон, 2 чаши филтрирана или минерална вода (може и кокосова вода), 2 супени лъжици натурален пчелен мед или органичен кленов сироп, 1/8 ч.л хималайска розова сол (съдържа 84 микроелемента). Поставете всички изброени съставки и разбъркайте добре. Накрая добавете няколко кубчета лед.

Ако не сте успели да свалите килограмите за дадената категория, вината си е изцяло ваша. Просто не сте спазвали това, което треньорът ви е казвал и не сте тренирали достатъчно. Не можете да се сърдите на никого, просто или ще отложите явяването си на състезание или трябва да се качите в горната категория, а това вече крие рискове, особено ако не сте се подготвяли с по-тежки спаринг партньори.

След успешно преминаване на кантара не се нахвърляйте върху храната! Просто се хранете бавно, защото в противен случай, стомахът ви ще се подуе и ще се чувствате зле.

Не яжте нищо, което обикновено не консумирате! В денят преди битката ви, забравете за такива храни, които не знаете как ще бъдат приети от стомаха ви! Най-добрият вариант е да не излизате навън, а да заложите на домашно приготвената и изпитана храна.

Съхранете енергията си в деня на мача!

Опитайте се да релаксирате възможно най-много. Всяка изгорена калория от разхождането нервно из стаята или в боя със сянка е калория, която няма да можете да използвате там където ще ви е нужна – на ринга. Легнете и дори по възможност не мислете за предстоящото, просто гледайте филм или слушайте музика, нервното подхождане към двубоя няма да ви помогне, страхът не е добър съветник. Все пак запомнете, това е спорт и не случайно боят се нарича мач, а не битка на живот и смърт. Правили сте достатъчно спаринги, този мач не е нещо по-различно, затова подходете спокойно към него.

Обикновено, при първа среща всеки е достигнал до лудост от напрежението, всички стратегии и планирани техники отлитат през прозореца. Всеки удар с ръка и с крак е с максимална сила, без да се мисли за спестяване на енергията за целия мач. Това е естествена реакция. Ето защо е нужно да си тренирал здраво преди мача, с момчета от различни категории, за да имаш и доза „непукизъм“ качвайки се на ринга. Ако не сте използвали 100% сила върху чувалите и върху лапите, а само 75%, как очаквате сега да издържите целия мач, в който влагате 25% повече сила. Просто таймингът, издръжливостта и баланса ви няма да издържат. Бъдете готови за това и знайте, че ще правите грешки, просто рутината ви е на такова ниво. Дори професионалните бойци правят поне по 1 грешка в мача, иначе всички мачове от най-високо ниво биха завършвали без победител. Просто с изминаването на състезание след състезание се трупа опит, и се изгражда бойния дух.

Заключителни думи

Първото състезание се помни от всеки. Не го приемайте толкова сериозно, защото след него ще дойдат още много. Просто се забавлявайте и забравете страха. Това е! Независимо дали сте победили и сте загубили, просто сте имали смелостта да започнете, това е важното за вас и за вашия треньор. Победите ще дойдат, дали сега или след време, това зависи само от вашата воля и всеотдайност.  

Още по темата:

5.0, 1 глас

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортСпорт и туризъмЗдравни съветиЛайфстайлИсторияНормативни актовеЛюбопитноНовиниСнимки