Начало Спорт Влез във форма Спорт в свободното време Домакинските задължения като фитнес тренировка

Домакинските задължения като фитнес тренировка

Домакинските задължения като фитнес тренировка - изображение

Всяка една жена е наясно с факта, че домакинските задължения могат да бъдат почти толкова изморителни, колкото и една тренировка във фитнес залата. Но дали наистина физическото натоварване от работата в къщи може да бъде сравнено с тренировка, или жените просто преувеличават?

Всъщност преувеличение няма и домакинската работа е точно толкова натоварваща, колкото и всяка друга работа, което се допълва от факта, че тя се върши седем дни в седмицата. Със следващите примери се цели да се покаже доколко домакинската работа може да повиши общата физическата активност на човек, а не да се принуждават жените да си "тренират" в къщи. 
 

Миене на съдове  

миене на съдове 

Едно от най-досадните за всяка домакиня неща са купищата съдове, които чакат някой да ги измие. Ако сметнете обаче, че миенето на съдове изгаря 150 ккал за час, то това може да бъде сравнено със сутрешна гимнастика или разходка след вечеря. Специалистите даже посочват, че миенето на чинии действа разтоварващо на психиката и е добра тренировка за координацията и фините движения на ръцете. Макар повечето хора да си мислят, че миенето на чинии натоварва само ръцете, то е свързано и работа на всички мускули стабилизатори на тялото, в това число и мускулите на гърба.

Чистене

 чистене

Почистването на къщата, макар да се смята за женска работа, изисква доста мъжка сила. Дори в съвременните условия на живот, където уредите помагат значително, все пак има и доста неща като почистването на банята, пода в кухнята и чистенето на прозорци, които изискват значително мускулно усилие. Например при старателното почистване на под с четка или хигиенизиране на банята се изразходват от 250 до 350 ккал за час, а чистенето с прахосмукачка или моп изискват 200-250 ккал. Почистването на прозорците добавя 250 ккал за час, а почистването на прах около 100. Това означава, че при едно основно почистване на къщата в зависимост от нейната площ могат да се изгорят до 400-500 ккал, което се равнява на цяла тренировка по аеробика. При почистването участват всички мускулни групи на тялото, като най-значително се натоварват мускулите на раменния пояс, мускулите на гърба и големите мускули на краката.

Пране и гладене

пране 

Един от уредите, който значително облекчава съвременната жена е автоматичната пералня. Във времето, когато се е перяло на ръка са били нужни около 200-250 ккал на час - и то ако се касае за пране на сравнително дребни неща. Като добавим и простирането, което е около 150 ккал за час, това прави солидна тренировка за всички мускули на ръцете и гърба. След това при гладенето с ютия се изгарят около 150 ккал/ч, колкото и при сгъването и подреждането на дрехите. Наистина няма причина съвременните жени да "тренират" ръцете си по този начин, но с тези факти можем да отдадем почит на нашите баби.

Пазаруване и готвене

готвене 

Готвенето се смята за една от леките дейности, с които жените се занимават, но когато добавим и пазаруването, сервирането, а в последствие и миенето на чинии, то се превръща в дълъг процес. При пазаруване се изгарят около 150 ккал за час, а при самото приготвяне и сервиране около 170 ккал.

Занимания с децата

гледане на деца 

Може би дейността изискваща най-голямо внимание, моментна сила и много енергия през деня е заниманието с децата. Ако се касае за оглеждането на малко дете, което не ходи, енергийния разход за носене, къпане, хранене, преобличане и др., може да достигне до 200-250 ккал за час. Ако детето вече ходи и трябва да бягате след него или да играете на подвижни игри, този енергоразход може да скочи до 270-300 ккал за час. Високия енергоразхода при отглеждането на дете до голяма степен е свързан с това, че майките разполагат постоянно с "малка щанга", с тегло между 5 и 15 килограма, която използват за различни функционални упражнения.

  Разгледана като физическа активност домакинската работа се явява аеробна активност със средна интензивност и функционална тренировка за всички големи мускулни групи на тялото. Така освен, че е свързана със значителен енергоразход, при нея в зависимост от извършваната работа се натоварват, мускулите на ръцете, краката, а почти винаги и тези на гърба. В следващата таблица може да видите различните стойности на енергоразход за единица време.

Дейностккал за 1минккал за 1 час
Миене на съдове2,5150
Почистване на банята и търкане на пода с четка4,3260
Почистване с моп или прахосмукачка4240
Измиване на прозорци4,1250
Бърсане на прах1,6150
Оправяне на легло2120
Пране на дребни неща на ръка4,1250
Гладене на дрехи 2,5150
Пазаруване2,5150
Готвене (с ходене), сервиране 2,8170
Гледане на бебе3,3200
Игри с децата (в активните моменти)4,5270

* посочените данни са за изчислени за жена със средно тегло.  Източник: www.calorielab.com

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЗдравни съветиЛюбопитноСнимкиЛайфстайлАнкетиВидеоСоциални грижиПсихологияАлтернативна медицинаЛеченияТестовеСпециалистиХранене при...НовиниСпорт и туризъмОбразованиеОрганизацииПроизводители