Начало Спорт Влез във форма Профилактични и лечебни упражнения 10 лесни упражнения при плоскостъпие

10 лесни упражнения при плоскостъпие

10 лесни упражнения при плоскостъпие - изображение

Едно от основните средства в профилактиката и лечението на плоскостъпие са физическите упражнения. Те, заедно с масажа и ортопедичните стелки, се явяват едни от най-важните фактори, помагащи на хората с този проблем. Познат още като плоско стъпало (pes planus) или дюстабан, това състояние засяга както деца, така и възрастни. Плоскостъпието е серозен ортопедичен недостатък влошаващ качеството на живот на много хора. В зависимост от тежестта, плоскостъпието има 3 степени, като най-благоприятна за повлияване чрез упражнения е 1-ва степен.  При нея спадането на сводовете е сравнително малко.

плоско стъпало

За ефективността на упражненията важна роля играе и това кога е диагностициран проблема. Колкото по рано се започне с упражненията след откриването му, толкова и ефекта от тях ще бъде по-значителен. Ако се касае за дългогодишен проблем, упражненията имат важна поддържаща функция и противодействат на прогресирането му. Приложени профилактично, тези упражнения помагат за укрепването на мускулите поддържащи сводовете на ходилото и така намаляват риска от появата на плоскостъпие.

Ефекти от упражненията при плоскостъпие

  • Тренират мускулите поддържащи свода на ходилото и възстановяват техния баланс
  • Укрепват връзките в областта на ходилото
  • Подобряват кръво и лимфотока в долните крайници
  • Подобряват ставната подвижност на ходилото и намаляват болките

Упражнения при плоскостъпие

Подбраните упражнения са базови и могат да бъдат използвани както от деца, така и от възрастни. Комплексът от упражнения е максимално опростен, за да не отнема повече от 10-15 минути и да бъде запомнен лесно. Към него могат да бъдат добавени много други упражнения за укрепване на сводовете на ходилото, като най-добрия вариант е да се работи с кинезитерапевт. Упражненията трябва да се практикуват сутрин и вечер като всяко от тях се повтаря по 15 пъти. След упражненията добър ефект указва масажа на ходилото с помощта на топка за тенис, бутилка или масажор.

Упражнение 1

 

  • Изходно положение: Седеж на стол с успоредни ходила, стъпили на пода. 
  • Без да повдигате петите от пода, максимално повдигнете ходилата нагоре и задръжте за момент в крайно положение.
  • Върнете в изходна позиция.
  • Повторете 15 пъти.

Упражнение 2

 

  • Изходно положение: Седеж на стол с успоредни ходила, стъпили на пода. 
  • Свийте максимално пръстите на ходилото и задръжте за момент.
  • Отпуснете ги и се върнете в изходно положение.
  • Повторете 15 пъти.

Упражнение 3

 

  • Изходно положение: Седеж на стол с успоредни ходила стъпили на пода. 
  • Свийте пръстите на ходилото и заедно с това извийте ходилата навътре. 
  • Задръжте в крайна позиция, отпуснете и се върнете в изходно положение.
  • Повторете 15 пъти.

Упражнение 4

 

  • Изходно положение: Седеж на стол с успоредни ходила, стъпили на пода. 
  • Максимално завъртете ходилата с палците навътре.
  • Върнете в изходно положение. 
  • Повторете 15 пъти.

Упражнение 5

 

  • Изходно положение: Седеж на стол с успоредни ходила, стъпили на пода. 
  • Подберете малки предмети, който да може да захващате с пръстите на ходилото и да премествате. Те могат да бъдат части от конструктор, домино, топчета, капачки, моливи и други с подходяща големина и форма.
  • Започнете да премествате предметите първо с единия крак, а после и с другия в обратна посока. Направете си условна линия, която да прехвърляте.

Упражнение 6

 

  • Изходно положение: Седеж на стол с успоредни ходила, поставени върху чаршаф или хавлия на пода.
  • Започнете да набирате чаршафа, използвайки пръстите на краката.
  • Изпънете го и повторете 15 пъти.

Упражнение 7

 

  • Изходно положение: Седеж на стол с успоредни ходила, стъпили на пода. 
  • Започнете да плъзгате бавно едното ходило нагоре по вътрешната част на другия крак.
  • Върнете се бавно до изходно положение.
  • Повторете 15 пъти за всяко ходило.

Упражнение 8

 

  • Изходно положение: Седеж на стол с единия крак стъпил на пода, а другия поставен върху топка. 
  • Започнете да правите кръгови движения с топката по часовниковата стрелка, като ходило не се отлепя от топката.
  • Направете същото обратно на часовниковата стрелка.
  • Направете движение с търкаляне на топката напред и назад.
  • Повторете движенията по 15 пъти. Сменете ходилата.

Упражнение 9

 

  • Изходно положение: Седеж на стол с крака стъпили на пода, а между тях поставена топка.
  • Захванете топката с вътрешната част на ходилата и започнете бавно да я повдигате нагоре.
  • Спуснете я бавно до долу и повторете 15 пъти.

Упражнение 10

 

  • Изходно положение: Седеж на стол с крака поставени върху малка точилка, подходяща тънка тръба, или тояжка.
  • Започнете да движите ходилата напред-назад, търкаляйки точилката. 
  • Направете 15 повторения. 

Масаж на ходилото

Последното упражнение вместо с точилка може да се изпълни с помощта на топка за тенис, малка бутилка или масажор за ходила. По възможност може да се направи и ръчен масаж или хидромасажна вана за ходилата с топла вода.

 

Още по темата:

3.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛеченияЗдравни съветиЛюбопитноАлтернативна медицинаНовиниБотаникаСнимкиПсихологияЛайфстайлАнкетиТестовеСпециалисти