Начало Спорт Влез във форма Профилактични и лечебни упражнения Ставна гимнастика за гръбначния стълб по Норбеков - упражнения за шиен сегмент

Ставна гимнастика за гръбначния стълб по Норбеков - упражнения за шиен сегмент

Ставна гимнастика за гръбначния стълб по Норбеков - упражнения за шиен сегмент - изображение

Оздравителната системата на Норбеков е популярна в цял свят и включва различни техники, в това число специално подбрани упражненията, наречени ставна гимнастика на Норбеков. Следващите упражнения са част от упражненията за гръбначен стълб и по-точно за шийния сегмент на гръбнака. Най-често тези упражнения се изпълняват в комплекс с такива за другите части на тялото и различни други техники като масаж на биологично активни точки, психологически техники и др.

Положителни ефекти от редовното изпълнение на на упражненията:

  • Подобряват подвижността на прешлените
  • Подобряват кръвообращението към мозъка
  • Подобряват стойката
  • Повишават работоспособността и настроението
  • Нормализират съня
  • Подобряват слуха, зрението, вестибуларния апарат
  • Редовното изпълнение помага за премахване на изтръпването на ръцете, схващане на врата и хронични главоболия, свързани с проблеми в шийния отдел на гръбначния стълб

Важно за правилното изпълнение на упражненията е главата в изходно положение да е в неутрално положение.Това означава, че физиологичните извивки на гръбначния стълб трябва да са запазени, тялото да е подравнено и изправено, а главата да се намира точно над гръбначния стълб.Корекцията на позицията на главата се постига лесно, чрез промяна на позицията на брадичката. Ако брадичката ви е пред линията на гърдите просто я върнете леко назад. За да прецените дали тялото ви е подравнено може да използвате и стена. При облягането на нея седалището, лопатките и тила трябва да се допират до стената.

! Ако имате хронично заболяване в шийния сегмент на гръбнака или сериозни проблеми, най-добре преди изпълнението на упражненията се консултирайте с лекар. Ако усещате болка по-време и след дадено упражнение, най-добре го пропуснете или направете в по-лек вариант.

Преди започване на упражненията е добре да направим няколко дълбоки вдишвания, последвани от продължителни издишвания. По време на упражненията трябва човек да е спокоен и в добро настроение, поради което е добре да се направи лека психологическа подготовка преди тях. Упражненията се правят в спокойно темпо, без задържане на дишането.

Упражнение 1

Норбеков - навеждане на главата напред

  • Застанете прави с изправен гръб и ръце до тялото.
  • Главата ви трябва да в неутрално положение, а погледът да гледа напред.
  • Спуснете брадичката надолу, така че да се доближи към ямката над гръдната кост, като целта е по възможност да я докоснете.
  • Постепенно спускайте брадичката малко по малко надолу по гръдната кост, с леки пулсации, така че да освободите напрежението на мускулите в задната част на шията.
  • Правете упражнението внимателно, без пренапрежение и неприятни усещания. Целта е да почувствате приятно разтягане на мускулите, да се съсредоточите и задържите по възможност повече в крайно положение.

Ако имате проблеми с гръбначния стълб в шиен дял, усещате болка или дискомфорт пропуснете упражнението или го заменете с изтягане на шията напред.

Упражнение 2

  • Застанете прави с глава в неутрално положение.
  • Повдигнете брадичката нагоре и спуснете внимателно темето назад, поглеждайки към тавана.
  • Спрете движението за момент и намалете напрежението, без да отпуската главата свободно, след което отново леко придвижете брадичката нагоре и разтегнете.
  • Редувайте отпускане и напрежение на мускулите няколко пъти, като се стремите да повдигате брадичката и разтягане мускулите в преданата част на врата.
  • Както и при първото упражнение не пренапрягайте и ако имате неприятни усещания пропуснете упражнението

Упражнение 3

  • Застанете прави с глава неутрално положение и поглед насочен напред.
  • Раменете при упражнението трябва да бъдат неподвижни, а наклоните да са само от главата.
  • Наклонете главата бавно надясно, като се помъчите да докоснете дясното си рамо с дясното ухо, но без да повдигате рамото. Направете същото и наляво.
  • Правете упражнението бавно и внимателно, без да задържате дишането, като се стремите внимателно да разтегнете мускулите на врата и да се отпуснете.
  • Представете си нещо приятно, за да постигнете максимален резултат.

Упражнение 4

  • Застанете прави с глава неутрално положение и поглед насочен напред.
  • При това упражнение има завъртане на главата по хоризонтална ос, като центъра на движение е носа. За разлика от предното упражнение тук главата се завърта, но не за сметка на извиване на шийния гръбнак.
  • Придвижете брадичката нагоре и надясно, а горната част на главата спуснете наляво.
  • Насочете погледът нагоре.
  • Повторете същото наляво.
  • Движението на главата наподобява това на кученце, което е видяло нещо интересно или иска да си играе.

Упражнение 5

  • Застанете прави с неутрално положение на главата.
  • Бавно завъртаме главата надясно, така че брадичката ни да достигне над дясното рамо.
  • След това внимателно се опитваме да извъртим главата още малко, все едно искаме да погледнем зад нас.
  • Правим няколко такива къси движения на разтягане надясно, след което се връщаме до изходно положение и повтаряме същото наляво.
  • Не задържайте дишането и не пренапрягайте в крайно положение.

Упражнение 6

  • Това упражнение обединява всички предходни упражнения и движенията в тях, използвайки кръгово движение на главата.
  • Упражнението трябва да се изпълнява бавно и внимателно, а главата да се върти свободно, без да се пренапрягат мускулите на врата.
  • Спуснете брадичката към гърдите и бавно насочете дясното ухо към дясното рамо.
  • След това насочете главата назад и надясно в полукръг, докато лявото ухо не достигне до лявото рамо.
  • Спуснете главата до изходно положение и направете още няколко оборота.
  • След това сменете посоката и направете същото в обратна посока.
  • ! Ако имате проблеми с гръбначния стълб в шийната област или имате болки, не правете пълен оборот, а половин. Когато дясното ухото ви достигне над рамото се върнете до изходно положение и продължете наляво.

След като направите тези упражнения, може да преминете към упражнения на Норбеков за гръбначния стълб в горен гръден сегмент


По статията работи: Пламен Георгиев

Модел: Елиза Трайкова

Снимки: Пламен Георгиев

Още по темата:

5.0, 5 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияЗдравни съветиСпортЛюбопитноХранене при...НовиниСнимкиЛайфстайлАлтернативна медицинаЛеченияМедицински изследванияИсторияКлинични пътекиИнтервютаЗаведенияПсихологияАнкетиТестовеСпециалисти