Framar.bg 0
0
Е-аптека Промоции
Здравна библиотека
Здравни проблеми Медицинска енциклопедия Заболявания Симптоми и признаци Алтернативна медицина Анатомия Медицински изследвания Лечения Физиология Патология Ботаника Микробиология Фармакологични групи Медицински журнал Взаимодействия История на медицината и фармацията Здравето А-Я
Диагностик
Здравна помощ
Здравен справочник Специалисти Здравни заведения Аптеки Институции и организации Образование Спорт и туризъм Клинични пътеки Нормативни актове Бизнес Социални грижи Форум Консултации
Здравна медия
Здравни новини Любопитно Интервюта Видео Презентации Научни публикации Анкети Бъди активен Кампании
Здраве и начин на живот
Хранене Хранене при... Рецепти Диети Групи храни и ястия Съставки Е-тата в храните Спорт Съвети Психология Лайфстайл Интерактивни
За нас
За Фрамар За реклама Статистика Общи условия Екип Кариера Адреси на аптеки Фрамар Блог Важно Автори Програма за лоялни клиенти Промоционална брошура
Контакти
Назад | Начало Спорт Спортна енциклопедия Спортни пособия и екипи Пособия Траял байк

Траял байк

от 24 окт 2013г.
Траял байк - изображение
  • Инфо
  • Коментари
  • Свързаност
Инфо
Инфо
Коментари
Свързаност

Траял е изключително атрактивен и труден спорт, при който велосипедистите преминават през различни препятствия, някой от които с изключително висока трудност. При този екстремен спорт се поставят на изпитание както уменията на хората, така и възможностите на самите велосипеди. Траял байковете се характеризират с мощни спирачни системи, широки кормила, олекотена конструкция, едноскоростни ниски предавки, по-ниско налягане в гумите, по-дебела задна гума, отличителна геометрия на рамката и обикновено са без седалка или ако имат, тя е разположена много ниско.

Дизайн на траял байк

Рамка

При траял байковете, тя обикновено се проектира без място за поставяне на седалка. При този спорт не се изисква сядане, а и седалката допълнително увеличава масата на велосипеда и пречат на свободното извършване на движенията, което не е от полза за състезателите. По същите причини, рамката е много ниска, като в много от случаите педалите се намират в горната ѝ част. Тази особеност е характерна за рамките на голямата част от траял байковете.

Освен това, някой от рамките дупки в предната част на главната тръба, като това е продиктувано от желанието да се намали още теглото. Такива дупки не се наблюдават при останалите видове велосипеди, особено при маунтинбайковете, тъй като при тях има вероятност те да се запълнят с прах или кал, с което да се утежни самият велосипед. Характерно за траял байковете е, че те имат специални места за поставяне на механизма на спирачките, които трябва да бъдат много силни. Рамките често са изработени от различни сплави на алуминиева основа, но могат да бъдат и от стомана, титан, магнезий или въглеродни влакна.

Спирачки

Диск срещу „захапване“ на каплата

Спирачките за траял велосипедите трябва да създават много по-силно антиускорение от стандартните спирачки, особено на задното колело. Тук акцентът пада върху блокиране на колелата, не толкова по-бързото и гладко спиране. При по-големият размер траял байкове, по-популярни са спирачките действащи директно върху каплите, най-вече задействаните с жило V-брейк, макар че някой състезатели използват и дискови спирачки. При байковете с 26 инчови гуми, най-често се използват хидравлични спирачки на каплата, а в състезанията за колелата с 20 инчови капли, разпределението между захапване на каплата и на дискове е около 50 на 50. Предпочитанията в двата случая се дължат на факта, че дисковата спирачка спира главините и когато гумите са по-големи, състезателите усещат усукването на спиците и това има нарушава баланса.

Шлайфане на каплите

За да се постигне заключване на каплите при натиск на спирачките, много от състезателите използват някой особени техники. Много често се прилага обработка с ъглошлайф, за да се направи повърхността по-грапава. Шлайфането може да бъде съвсем леко, но също така и да бъде много дълбоко (правят се резки с дълбочина до 1 милиметър). Честото използване на спирачките обаче започва да изглажда неравностите и се налага отново да се обработва повърхността. Това разбира се води до постепенно износване на каплите и те трябва да се сменят, защото изтъняват и могат лесно да се счупят.

Мазане на каплите с катран

Друг много използван метод за увеличаване на спирачната сила е втриването на много тънък слой катран върху повърхността на каплите или върху челюстите на спирачките. Така се получава по-ефективно залепване на накладките към каплата и спирането е много по-бързо. Чрез този метод не се изхабяват повърхностите и каплите могат да бъдат използвани много по-дълго време, в сравнение с предходния. Недостатък на метода е, че дори при малко по-висока влажност, катранът става изключително хлъзгав и спирането драстично се влошава, затова може да се използва само в сухи условия.

Колела

Гумите на траял байковете са значително по-широки от тези, използвани при обикновените маунтинбайкове или ВМХ. По-широките гуми имат по-голям обем въздух в тях, което означава че те са по-отдалечени от каплите и при натиск се увеличава контактната повърхност. От друга страна, по-дебелите гуми могат да бъдат по-устойчиви при приземяване върху остри ръбове. Недостатък на широките капли и гуми е повишеното им тегло. За да се избегне този проблем, между всеки 2 спици има големи дупки. За да се избегне излизането на вътрешната гума през тях, каплата се обвива от вътрешната страна с пластмасова лента, която покрива дупките.

Самите гуми на траял байковете имат по-дебели стени, особено задните. Те са много добре защитени от пробиване, а именно това е причината те да бъдат използвани и при спусканията с маунтинбайк.

За да се увеличи още повече издръжливостта на гумите, те се облицоват с тънка метална мрежа от вътрешната страна, като обикновено това се прави за предната гума.

Предавателно съотношение на венците и зъбчатките

Общо взето, всички траял байкове са с една скорост. Състезателите избират какво да бъде съотношението между зъбите на венците и зъбчатките в зависимост от своето предпочитание. Някой от най-популярните варианти са следните:

  • 18:15 зъба на венеца и зъбчатката (съотношение 1,2 към 1, като колело с 26 цолови гуми изминават 2,49 метра с едно пълно завъртане на педалите)

  • 18:14 (предавателно число 1,286:1, с едно завъртане се изминават 2,46 метра с 24 цолови гуми на траял байка)

  • 18:12 (предавателно число 1,5:1, с едно завъртане се изминават 2,39 метра с траял байк с 20 цолови гуми)

Общо взето, най-използваните байкове са тези с 20 и с 26 цолови гуми.

Още по темата:
  • Дани МакАскил – траял Дани МакАскил – траял
  • Мото траял Мото траял
  • Пособия за бейзбол Пособия за бейзбол
  • Спортни пособия Спортни пособия
5.0/5 2 оценки

Коментари към Траял байк

От сайта
Напиши коментар 0 коментара
  1. Коментирайте Траял байк
    www.framar.bg 
    на 17 June 2025 в 15:19
    Коментирайте "Траял байк"

СТАТИЯТА е свързана към

  • Спортна енциклопедия
  • Спортни пособия и екипи
  • Пособия
  • Старата туба може да се превърне в полезна лопатка
  • Пособия за бейзбол
  • Спортни пособия
  • Пособия за стрелба с лък
  • Тренировъчна маска
  • Пособия за плуване
  • Пособия за маунтинбайк
  • Пособия за тенис на корт
  • Пособия за бадминтон
  • Футболна топка
googletag.pubads().definePassback('/21812339056/Baner300600', [300, 600]).display();

ЗДРАВЕН ФОРУМ ПО ТЕМАТА

Спорт и безопасност при децата при каране на велосипед

преди 1510 дни, 38 мин.

Спорт за човек с херния – възможно ли е?

преди 1935 дни, 23 часа и 37 мин.
Всички

НАЙ-НОВОТО ВЪВ ФОРУМА

Прием в болница - какво заплаща НЗОК, какви документи са необходими и колко продължава болничният престой

преди 3 дни, 23 часа и 3 мин.

Психотест за оръжие в България: Какво представлява и формалност ли е?

преди 4 дни, 6 часа и 4 мин.

Фармацевтични дни на кариерата - 21 юни, 2025 година - НДК

преди 7 дни, 22 часа и 21 мин.

Бедечка фест - На зелено 3 - 20-22 юни, 2025 година

преди 8 дни, 21 часа и 46 мин.
Всички

АНКЕТА

Готови ли сте у дома да полагате грижа за болен роднина?

Виж резултатите

Е-АПТЕКА ПОСЛЕДНО ОБНОВЕНИ

ИДЕАЛКО КРЕМ ПРИ БЕЛЕЗИ, СТРИИ И РАНИ 100 мл

ПЛИКЧЕ ЗА ГАРДЕРОБ А.К.Р. * 10 АРОМА ДИФЕНС

А-ДЕРМА ЕКЗОМЕГА КОНТРОЛ СЛЪНЦЕЗАЩИТЕН ЕМОЛИЕНТЕН КРЕМ SPF50+ 150 мл

ХАЯ ЛАБС КОЛАГЕН МАКС прах НЕОВКУСЕН 395 г

ИДЕАЛКО КРЕМ ПРИ ИЗГАРЯНИЯ 50 мл

ПОСЛЕДНИ КОМЕНТАРИ

ЦИПРАЛЕКС таблетки 10 мг * 28

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 17 юни 2025г. в 13:49:20

ГАСТРОТЕРРА капсули * 30

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 17 юни 2025г. в 13:47:47

ГАСТРОТЕРРА капсули * 30

Коментар на: Нели от 17 юни 2025г. в 12:28:21

НЕВРОЛАКСИН таблетки * 120 ТОШКОВ

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 17 юни 2025г. в 12:08:20

НАКЛОФЕН ДУО капсули 75 мг * 20 KRKA

Коментар на: www.framar.bg отговаря от 17 юни 2025г. в 12:06:34
При възникнало съмнение за здравословен проблем или нужда от лечение, моля винаги се обръщайте за медицинска консултация към квалифициран и правоспособен лекар или фармацевт. В никакъв случай не възприемайте дадената Ви чрез сайта информация като абсолютно достоверна и правилна, дори и същата да се окаже такава.
Данни на Фрамар ООД:
  • Фрамар ООД, ЕИК: 123732525, Стара Загора, ул. Петър Парчевич № 26, телефон: 0875 / 322 000, e-mail: office@framar.bg
  • За контакт
  • Borika
  • MasterCard
  • mastercard securecode
  • Visa
  • verified by visa
Информация:
  • Общи условия
  • Политика за поверителност
  • Политика за използване на бисквитки
  • Право на отказ от договора
  • Рекламации
  • Доставка
  • Плащания
  • Отстъпки за регистрирани клиенти
  • Промоции и безплатна доставка
  • Често задавани въпроси
  • Карта на сайта
  • При възникване на спор, свързан с покупка онлайн, можете да ползвате сайта ОРС
  • Български Фармацевтичен съюз
  • Изпълнителна агенция по лекарствата
  • Комисия за защита на потребителите
  • Министерство на здравеопазването
БДА NextGenerationEU DMCA.com Protection Status
© 2007 - 2025 Аптеки Фрамар. Всички права запазени! Framar.bg във Facebook
Изработка на уеб сайт от Valival