Начало Спорт Влез във форма Профилактични и лечебни упражнения Упражнения за домашна рехабилитация след операция на рамото

Упражнения за домашна рехабилитация след операция на рамото

Упражнения за домашна рехабилитация след операция на рамото - изображение

Упражненията и физикалната терапия за възстановяване след операция на раменната става са изключително важни за бързата рехабилитация. Те имат за цел да възстановят мускулите, връзките и сухожилията засегнати при операцията и така да подпомогнат бързото възвръщане на функционалността на рамото. В съвременната медицина повечето операции на рамото се извършват по артроскопски метод, като така травматизирането на меките тъкани около ставата е значително по-малко, а възстановяването по-кратко.

Повче за артроскопията може да прочетете в: Артроскопия на рамо

Най-често планирана артроскопска операция на раменната става се налага при:

Освен тях операция по спешност се налага и след фрактура или луксация в областта на раменната става, но там рехабилитацията е по-специфична, започва се с по-леки упражнения и се изисква по-сериозен контрол от страна на лекуващия лекар. При тези случаи упражненията могат да се използват, но на по-късен етап и по преценка на лекаря.

Без значение каква е била причината да се извърши операцията, преди да започнете с упражненията е добре те да бъдат обсъдени с лекар или физиотерапевт и в началото да бъдат изпълнявани под негов контрол. С тези рехабилитационни упражнения се започва възможно най-рано след артроскопска операцията, но точния момент се преценя индивидуално от лекуващия лекар. Също така той ще ви даде насоки колко често и на кои упражнения да акцентирате.

Обикновено лекарите препоръчват тези упражнения да се изпълняват до 2-3 пъти на ден в домашни условия, всеки ден през целия възстановителен период. Тези следоперативни домашни упражнения не изключват украса на физиотерапия и рехабилитация, а само го допълват.

Ако получите болка при някое от упражненията най-добре го пропуснете. Ако страдате от допълнителни заболявания или не сте сигурни дали упражненията са подходящи за вашето състояние, най-добре се консултирайте със специалист.

Показаните упражнения са за дясното рамо, но те могат да се направят аналогично и за лявото.

Упражнение 1

Това упражнени има за цел да възстанови външната ротация в рамото. За по голям комфорт е добре да се постави малка хавлиена кърпа под оперираното рамо. За да го изпълните трябва да имате малка тояжка, точилка, бастун или нещо с подобен размер и форма.

  • Легнете по гръб, държейки тояжката пред гърдите си.
  • С оперираната ръка хванете края на тояжката.
  • Лактите дръжте прибрани към тялото.
  • Използвайки здравата ръка, избутайте тояжката бавно към оперираната страна.
  • Не притискайте прекалено силно и не компенсирайте със завъртане на тялото.
  • Повторете 10 пъти.

Упражнение 2

Това упражнение има за цел да деблокира и раздвижи раменната става. За целта ръката трябва да е максимално отпусната и да се движи като махало.

  • Подпрете се със здравата ръка за стол маса или друга стабилна мебел и наведете тялото напред.
  • Оперираната ръка отпуснете вертикално надолу.
  • Започнете с леко поклащане да я движите напред-назад, като постепенно увеличавате амплитудата.
  • После направете същото в посока навътре-навън и в кръг.
  • Направете по 5-10 повторения във всяка посока.

Упражнение 3

Това упражнение има за цел да възстанови флексията (движението напред) на ръката в рамото.

  • Легнете по гръб на легло или на земята.
  • Със здравата ръка хванете оперираната за китката и я повдигнете нагоре.
  • Внимателно притиснете ръката надолу към земята или леглото до максимален обем и се върнете до изходно положение.
  • Повторете 5-10 пъти.
  • В началото може да започнете, само притискайки леко оперираната ръка в лакътя.
  • На по-късен етап може да хванете двете си ръце за лактите и да се опитате да поставите ръцете си над главата.

Упражнение 4

Това стречинг упражнение има за цел да увеличи обема на движение в рамото и може да се използва при различни проблеми с раменните стави.

 

  • Застанете на длани и колене
  • Бавно отпуснете седалището назад и седнете върху петите си, без да местите ръцете.
  • В крайно положение трябва да усещате разтягане в раменете.
  • Повторете 5-10 пъти.

Упражнение 5

Това упражнение укрепва мускулите участващи в повдигането на ръката напред.

 

  • Застанете прави с лице към близката гладка стена или мебел.
  • Сгънете оперираната ръка в лакътя и поставете предмишницата си на стената.
  • Повдигнете ръката нагоре, плъзгайки я, след което я спуснете отново до долу.
  • Повторете 10 пъти.
  • За да намалите триенето може между стената и ръката да сложите кърпа от изкуствен материал.

Упражнение 6

 

Това упражнение стабилизира мускулите около рамото и подобрява подвижността. За да го направите ще ви е нужно въже и пръстен, през който да прекарате въжето. Ако в домашни условия не можете да го направите, преминете към следващо упражнение.

  • Застанете прави, така че пръстенът да се пада над вас.
  • Единия край на въжето хванете с оперираната ръка, а другия със здравата.
  • Издърпайте въжето е с не оперираната ръка, така че да изтеглите другата нагоре.
  • Повторете 10 пъти.

Упражнение 7

Това упражнение подобрява подвижността на рамото в посока отвеждане встрани. За него ще ви е нужна тояжка или тънка точилка.

  • Застанете прави и хванете тояжката пред тялото.
  • С оперираната ръка хванете тояжката за единия край, а със здравата ръка избутайте внимателно насрани.
  • Стремете се при движението да не компенсирате с тяло.
  • Повторете 5-10 пъти.

Упражнение 8

Това упражнение спомага за подобряване на движенията на ръката назад.

Застанете прави и сложете ръцете си зад тялото.

  • Със здравата ръка хванете оперираната за китката.
  • Бавно изтеглете ръката в посока към седалището и задръжте.
  • След това се опитайте да придвижите ръката нагоре по гърба.
  • Повторете 5 пъти.

Упражнение 9

Това упражнение подобрява подвижността на рамене в посока на външна ротация и подпомага възстановяването на движения като повдигане на ръка над главата.

  • Легнете по гръб на пода или на легло.
  • Сложете ръцете си на тила, така че лактите ви да сочат напред.
  • Бавно отпуснете лактите надолу в посока леглото или пода.
  • Повторете 5 пъти.

Упражнение 10

Това стречинг упражнение подпомага движенията свързани с поставяне на ръката пред тялото.

  • Застанете прави или седнете на стол.
  • Със здравата ръка хванете оперираната за лакътя и я изтеглете пред тялото.
  • Ако не усещате болка може леко да притиснете в посока към гърдите и да задържите за няколко секунди.
  • Повторете 5 пъти.

Още по темата:

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортМедицински изследванияНовиниОрганизацииКлинични пътекиСпециалистиСнимкиЗдравни съветиАлтернативна медицинаЛайфстайлЗаведенияСоциални грижиЛюбопитноНормативни актовеИсторияЛеченияОбразование