Себастиан Ожие – WRC
Френският рали пилот Себастиан Ожие е сред най-успешните състезатели в този спорт. Той е шесткратен световен шампион във WRC, като титлите му са в последователни години, в периода между 2013 и 2018 г. Със своите 48 победи в Световния Рали Шампионат, той се нарежда на второ място в историята, след бившия си съотборник от отбора на Ситроен Себастиан Льоб, който е носител на 9 титли.
Кариерата на Себастиан Ожие стартира през 2005 година във френския рали шампионат за младежи, където още през първата си година той завоюва първото място, което му осигурява място в „Купа Пежо 206“ през следващия сезон. Със своя навигатор Жулиен Инграсиа те се качват на подиума на „Тер де Кардабел“ и заемат шестото място в крайното класиране, заедно с наградата „Новобранец на годината“.
Още през следващата година, Ожие успява да спечели състезанията в Диоа, Лангре, Косе и Туке, от „Купа Пежо 206“, а в Елзас-Восже и в Лимузен завършва втори. През същата тази 2007 година печели и Рали Ивернал де Отз-Алп, след което заема третото място и регионалното Рали дю Керси с Пежо 206 XS.
Заради тези успехи, Себастиан Ожие получава наградата „Espoir Echappement de l’année“, присъединявайки се към други легендарни рали пилоти като Себастиан Льоб, Дидие Ориол и Франсоа Делекур.
Логично, следващата стъпка е влизането в програмата за млади пилоти на Световния Рали Шампионат, като Ожие управлява Ситроен С2 в клас Супер 1600.
Дебютира във WRC на Рали Мексико 2008 и завършва първи в младежката дивизия, превръщайки се в първия млад пилот, който дава 8-мо време в генералното класиране на ралито и това му носи първите точки в Световния Рали Щампионат. След серия от страхотни представяния, Себастиан Ожие триумфира в Световния Рали Шампионат за юноши.
Съвсем естествено, ръководните фактори в тима на Ситроен му дават шанс да се изявява при „големите батковци“ и той дебютира на Рали Великобритания със сателитния им отбор Ситроен С4 WRC, като договора му е за 6 кръга и ако се справи по-добре, той може да се удължи до края на сезона. Успява да изненада много по-опитните пилоти и печели първия етап, който е върху лед и то с доста голяма преднина. Задържа това предимство до петия кръг, но заради механични проблеми пада до осмото място.
Въпреки няколкото грешки, които допуска през този изпитателен договор, неговото каране все пак убеждава собствениците на клуба да го задържат до края на сезона. Той се отблагодарява, като се качва за пръв път на подиума на Рали Акрополис, завършвайки втори, след пилота на Форд Мико Хирвонен.
През втория си сезон, Ожие стартира с пето място в Швеция, а след много солидно каране отново се качва на подуима, след „гладиаторски дуел“ с Петер Солберг на Рали Мексико. На Рали Нова Зеландия е на път да постигне първата си победа, водейки до последно, но се завърта на 3 завоя от финала и губи от Яри-Мати Латвала, със само 2,4 секунди закъснение, което е третата най-малка разлика в историята на WRC.
Предвид добрата форма, в която се намира, първата победа не е далече, още в следващото състезание. На Рали Португалия, възползвайки се от проблемите на Себастиан Льоб, Ожие успява да натрупа 45 секунди аванс в първия ден на надпреварата, и макар че Льоб наваксва голяма част от изоставането си, все пак не успява да отнеме дебютната му победа. Серията му продължава и в Рали Дела Лантерна в Италия, което е на асфалт и това му дава увереност, че може да кара добре и на такава настилка, защото до момента Ожие е по-сигурен на макадам.
Предвид добрите резултати и разочароващото представяне на съотборника му Дани Сордо, от Ситроен решават да направят Себастиан техния водещ пилот в следващите 3 кръга на макадам. Той успява да завърши втори във Финландия, след Льоб, а на асфалтовите ралита в България и Германия остава съответно на 4-то и 3-то място. В Япония печели втората си победа от WRC, след нова епична битка с Петер Солберг, като специалистите са впечатлени от бързата му адаптация към трасе, на което никога преди това не е стъпвал.
В следващите 3 състезания, Себастиан Ожие се държи на само 43 точки от Льоб и на практика има шанс за титлата, но в последните 3 кръга успява да спечели едва 9 точки и се срива в класирането до 4-то място, след Яри-Мати Латвала и Петер Солберг, завършили втори и трети.
Предвид представянето му през 2010 година, от Ситроен го правят втори пилот на първия им тим, замествайки Дани Сордо, като първи е Льоб. Шефовете обещават, че третират двамата съотборници по един и същ начин, което означава, че феновете ще могат да се насладят на страхотната битка помежду им.
Новият автомобил на Ситроен, DS3 WRC, не стартира по най-добрия начин, но Ожие завършва по-напред от Льоб – 4-ти и 6-ти. Той става и първия пилот, който печели така наречения Пауър стейдж.
Все пак, вътрешният дуел в отбора на Ситроен продължава и няколко кръга по-късно се получава доста сериозен разрив между пилотите. Ожие има шансове да спечели Рали Акрополис, като от бокса нареждат на Льоб да даде път на съотборника си, който има по-добро време. Той обаче не го пуска да мине пред него, като заявява, че явно е имало технически проблем и той не чува подобно нареждане. Върхът на напрежението е достигнат в Германия, където Льоб не е губил никога в своята кариера. Преди състезанието той обявява, че е удължил своя договор до 2013 година, а по време на състезанието разликата между него и Ожие е 7 секунди, много пред останалите пилоти. От бокса нареждат на Ожие да намали малко, за да не притиска съотборника си и да го остави да си спечели поредната победа в Германия, но втория пилот на Ситроен не приема да бъде жертван по толкова неуважителен начин. Вдига темпото и поставения под напрежение Льоб удря гумата си в крайпътен камък, спуква я и победата е за Ожие.
В края на първенството завършва трети, с 5 победи, и 4 най-добри времена в пауър стейджовете, но обтегнатите отношения със Себастиан Льоб довеждат до напускането му на Ситроен.
Сключва контракт с Фолксваген, като в началото се състезава с Шкода Фабия S2000, докато тимът му разработва новия Фолксваген Поло R WRC. Носи първите точки за отбора си, който е новак в Световния Рали Шампионат, със осмото си място на Рали Мексико. Най-доброто му класиране за сезона е петото място в Сардиния.
През 2013 година, Себастиан Ожие вече е с новото Поло, провежда с него много тестове и е готов за сезона. На старта в Монте Карло завършва втори, което е много обещаващо. Следват много битки със Себастиан Льоб, Тиери Ньовил, Мико Хирвонен и Яри-Мати Латвала, а финалът на сезона е повече от страхотен – първа титла от WRC, 9 победи, 11 качвания на почетната стълбица, 111 етапни победи, 7 победи в пауър стейджовете и 290 точки за генералното класиране – които са рекорд за Световния Рали Шампионат.
Това е само първата от последвалите още 5 последователни титли, като последната е с нов отбор – М-Спорт Форд, управлявайки Форд Фиеста WRC.
През 2019 година отново се завръща в Ситроен, а през 2020 година напуска в посока Тойота, а бившият му тим обявява оттеглянето си от WRC.
Любимите ралита на Себастиан Ожие и победите му в тях
-
6 победи в Рали Монте Карло и Рали Мексико
-
5 победи в Рали Португалия и Рали Великобритания (Уелс)
-
3 победи в Германия, Швеция, Италия, Австралия и Каталуния
-
2 победи във Франция (Елзас), Франция (Корсика) и Полша
-
1 победа в Япония, Йордания, Акрополис, Финландия и Турция
Рекорди на Себастиан Ожие в Световния Рали Шампионат
-
Шампион с най-голяма точкова разлика пред втория – 114 точки пред Тиери Ньовил през 2013 година
-
Най-голяма точкова разлика пред съотборник – 128 точки пред Яри-Мати Латвала през същата година
-
Победа с най-малката разлика в историята – 0,2 секунди пред Яри-Мати Латвала в Йордания през 2011 година
-
Съотношение между етапи и етапни победи през сезона – 46,25% (111 победи в 240 етапа)
-
Етапи като лидер през сезона – 151 от 240 етапа, процентно 62,92
-
Рекорд за спечелени точки за сезона – 290
-
Най-много спечелени точки общо сред пилотите – 2264, в периода от 2008 до днес.
wrc.com
СТАТИЯТА е свързана към
- Спортна енциклопедия
- Известни спортисти
- Известни спортисти в моторните спортове
- Най-невероятните състезателни автомобили на всички времена
- Юта Клайншмид – офроуд рали
- Рали Монте Карло WRC
- Насер Ал-Атия – Принцът на дюните
- Състезания с камиони
- Световен рали шампионат (WRC)
- Рали България
- Рали Дакар
- Кен Блок
- Карлос Сайнс – автомобилизъм
Коментари към Себастиан Ожие – WRC