Начало Спорт Спортна енциклопедия Спортна теория По кикбокс и бойни спортове 5-те основни правила за спаринг в бойните спортове

5-те основни правила за спаринг в бойните спортове

5-те основни правила за спаринг в бойните спортове - изображение

Спарингите са основна част от тренировката на състезателите в бойните спортове. Тяхната основна цел е да се отработи наученото в обстановка, която е максимално близка до реалната битка по време на състезанията. Много от начинаещите виждат в този тренировъчен елемент истински бой, което е огромна грешка. Тук целта е просто да подобрите уменията си, както и тези на вашия тренировъчен партньор. Ето защо, днес ще ви кажа какви точно са правилата в спаринга, като вашата работа е просто да ги запомните и да ги следвате без никакви отклонения. Тези правила бих казал, че са дори закони на спаринга, те са железни и не търпят абсолютно никакви своеволия. Вижте ги:

Правило №1: Не използвайте 100% от силата си

Правилото лесно може да бъде забравено по време на спаринга, но това не може да се използва за извинение. Никога не трябва да удряте тренировъчния си партньор с цялата си сила. В края на краищата, вашият фокус не е върху постигане на нокаут, а да усъвършенствате техниката си и да я използвате правилно. Разбира се, винаги има риск от малко по-силни удари, но това може да бъде допустимо само и единствено, когато е грешка на вашия партньор и на неговата интензивност. Случва се да се получи някакъв вид засичане с удар при бърз опит за отклон например, и дори самия удар да не е бил силен, да се получи така, че да се удвои неговата поразителна мощ, заради добавената скорост от движението на партньора ви. Разбира се, ако е било уговорено да се играе с малко по-голяма сила нещата са по-разбираеми, но и тогава се използва до 70% от силата ви, все пак това е спаринг, а не истински бой.

Правило №2: Уважавайте спаринг партньора си

Спарингът може да изведе вашата игра на много по-високо ниво. Както и вие, всички в групата се опитват да научат повече и да извлекат максимума от тренировъчната сесия. Така че не губете време в говорене, вместо да разучавате зададените техники.

Наред с това, трябва да знаете с какъв опит е вашия партньор и ако той е съвсем нов в залата, трябва да сте много по-внимателен с него и да играете дори и по-леко от обикновено. Добре е да му давате съвети и да го ръководите в изпълнението на дадени техники в случай на нужда, а ако вие сте по-назад с нещата, можете без свят да питате. Все пак никой не се е родил научен и всички в залата сте от един отбор и имате една цел – да се усъвършенствате и да ставате по-добри.

Правило №3: Оставете егото си на входа на залата

В спаринга няма победител. Това не е състезание, а упражнение, не по-различно от работата на боксова круша, набирането на лостове, лицевите опори, коремните преси и останалите. Запомнете много добре това. За да получите резултат от това упражнение, трябва да позволите на вашия спаринг партньор да учи да се защитава от вашите атаки, а вие от неговите. За тази цел е нужно да оставите егото извън залата. Всяка една нова крачка в обучението ще ви доведе по-близо до върха. Ако дадете воля на егото си и влизате във всяка спаринг сесия с идеята да победите, по-скоро ще загубите – вашето време, времето на партньора ви и няма да научите нищо ново. В случай, че се вслушате в този мой съвет и забравите за егото си, вие ще можете да се фокусирате върху новите техники, подобряването на старите и в същото време ще помогнете на партньора си да подобри своите.

Правило №4: Бъдете деликатни с пространството на другите трениращи

Поради ограниченото пространство на тренировъчната зона, особено когато има много хора в залата, вие трябва да сте наясно с движението на заобикалящите ви, за да не се сблъскате с някого, докато провеждате вашия спаринг. Опитайте се да се отдалечите на нужното разстояние от най-близките до вас. Това е много важно, казвам ви го от мой злополучен опит – по време на подготовка за състезание, не видях, че зад мен има момче от другия спаринг, настъпих го и за да не се отпусна върху неговия крак, приплъзнах ходилото си по крака му и при контакта със земята усуках глезена си и разкъсах множество сухожилия в тази зона. Докато сваля протектора, целия ми глезен беше се подул и за по-малко от минута беше станал лилав. Възстановяването ми продължи повече от 9 месеца, а с навлизането отново в спортна форма – над 1 година.

Правило №5: Използвайте винаги протектори

Спарингът е тренировка в безопасна среда. Има причина, поради която треньорът винаги ви проверява дали имате назъбник, протектори за краката, ръкавиците не ги включвам, те са по-подразбиране част от вас още с влизането в залата. Цялото предпазно оборудване няма за цел да направи движенията ви по-неудобни, а да сте сигурни, че независимо какво се случва, вие можете да се съсредоточите върху работата, а не да се страхувате от болка при ударите.

Спарингите определено променят играта на всеки, който се занимава с бойни спортове. Затова е важно да се спазват тези неписани правила, за да се извлече максимума от всяка сесия.

Още по темата:

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортСпорт и туризъмСнимкиЛайфстайл