Начало Спорт Влез във форма Тренировъчни съвети Десетте навика на най-великите муай тай бойци в света (първа част)

Десетте навика на най-великите муай тай бойци в света (първа част)

Десетте навика на най-великите муай тай бойци в света (първа част) - изображение

По време на лятната ми почивка не си позволих да забравя за тренировките ми и всяка сутрин, още преди изгрев слънце, ставах и правих по 2 часа крос от Китен до Лозенец. Така, случайността ме срещна с едно голямо име в света на муай тай, а именно главния треньор на Elite Boxing Ajarn Gae, който води тренировките в Sport Generation Camp – едно невероятно място за подготовка в бойните спортове. Успях да участвам в една от тренировките, а след нея имах удоволствието да говоря и със самия Ajarn Gae и да науча няколко неща, включително и тези, които най-големите имена в муай тай са превърнали в навик и точно това ги е извело до върха.

Макар, че животът в Тайланд е много по-различен от нашия, правилата на муай тай мачовете са по-различни от тези в Европа, а и тренировките на бойците са различни от провежданите в България, ние можем да научим нещо от тези навици на великите състезатели в този спорт, да ги адаптираме към нашите реалности и да ги приложим в нашата подготовка.

1 Рядко се раздават на максимум в тренировките

Противно на общоприетото схващане, тайландските бойци не тренират като „полудели животни“ в 100% от времето. Те знаят, че не могат да постигнат огромен ефект от еднодневна тренировка, а високото ниво се постига с постоянство, а тялото реагира на редовното правилно влагане в тренировъчния процес.

Освен моментите, в които тайландските бойци участват в рекламни клипове и показват колко тежко тренират, в реалността това не е така. Те нито толкова силно ритат лапите и боксовите круши, нито толкова много се натоварват в кондиционните упражнения. Бойците знаят как да достигнат до пика на своята форма точно за предстоящите им мачове и да съхранят своята енергия за правилната фаза на подготовката, а не всеки ден да се изтощават до предела на силите си.

Тренировките в България не са толкова продължителни и чести като в Тайланд, там се тренира всеки ден със ставане рано сутрин и почти целия ден е подчинен на специален режим. Затова и бойците не могат да си позволят да работят винаги на предела на силите си, тъй като телата им няма да издържат на натоварването.

В нашата страна, някои клубове провеждат тренировки всеки ден, но те обикновено са с продължителност до 2 часа и така бойците спокойно могат да се влагат по-силно в тренировъчния процес, тъй като до следващата тренировка има достатъчно време за почивка и възстановяване.

2 Бягането

Бягането е съществена част от тренировката на тайландските бойци. Те обръщат изключително много внимание на тази част от кондиционната работа, като дори на състезателите не им се позволява да участват в турнири, ако не са правили бягания по 2 пъти на ден. В Тайланд, този елемент не подлежи на дискусия.

Бягането е много полезно за физиологичната адаптация и почти няма друг тренировъчен метод, който да се мери с него. Една от най-важните причини за бягането е, че се разтяга лявата камера на сърцето, чрез увеличаване на притока на кръв към нея за най-малко 40 минути, което увеличава времето на диастолното му пълнене и така се увеличава ударния обем на сърцето (обема кръв, който се изпомпва при един удар). От там, колкото повече кръв се изпомпва, толкова повече достига до мускулите и ги захранва с кислород и хранителни вещества. Така тялото ви става по-способно да работи под голямо натоварване.

Ако сте забелязали, тайландските бойци обикновено са способни да издържат много рундове, като през цялото време между въжетата, те работят с доста висока интензивност.

При тайландците, високоинтензивните тренировки са ключът към техния невероятен аеробен капацитет, като те изграждат тази издръжливост в продължение на години.

3 Игриви спаринги

Тайландските бойци рядко правят спаринги, в които се влага сила. Обикновено, тези спаринги се провеждат без предпазни средства и са леки и по-скоро закачливи. Тъй като за разлика от България, турнирите в родината на муай тай са много чести, бойците просто правят спаринги за изчистване на техниката и работят за реакции, защита, атаки и клинчове в контролирана среда, стремейки се да предпазят своя партньор и себе си от получаване на контузии. Те внимават да не се получи неочакван нокаут например, а също така не използват сила при лоу киковете, защото пищялите им трудно биха се възстановили достатъчно бързо, за да могат да понесат болката от следващ спаринг в следващите няколко дни.

Муай тай бойците не се нуждаят от прекалено силови спаринги, предвид големия обем мачове, в които те участват в рамките на годината. Затова и тези бойци притежават огромен опит още преди да навършат 25 години, тъй като те още от юношеските си години са постоянно на ринга. Ако сте виждали статистиката на Буакау Бенчамек например, той има близо 300 официални мача, за разлика от европейските и американските му опоненти, които имат по максимум 50-60 мача.

Правят се и специални спаринги, в които има уговорка да се играе с по-голяма сила или бързина, но класическия спаринг в Тайланд е с използване на не повече от 50% на силата на бойците.

4 Наблюдаване на хиляди мачове по муай тай

Как мислите, че се получава така, че малките момчета от Тайланд влизат в залата за пръв път и те вече инстинктивно знаят голяма част от техниките? Муай тай е един от националните спортове в страната и децата още от най-ранна възраст започват да следят турнирите. Те продължават да правят това през целия си живот, гледайки хиляди мачове – това е много важен навик, който е пренебрегван от европейците и от българите в частност.

Треньорът може да ви покаже чистата и правилна техника на изпълнение в тренировката, а вие да го повторите 10-20-30 пъти в тренировката, но гледайки най-добрите бойци в света ще ви даде много по-добра представа как се изпълнява даден удар и как той да бъде скрит със залъгващо движение. Само тренировките не са достатъчни.

5 Задължителната сутрешна тренировка

Всички тайландски бойци изпълняват стриктно сутрешните тренировки. Тя се състои от дълъг крос (5-10 километра) и леки муай тай занимания като бой със сянка, техника на боксова круша и серии на лапи с треньора, а в някои случаи се правят и техники в клинч. Тежките натоварвания са оставени за следобедната сесия.

Сутрешните тренировки научават бойците на фитнес дисциплина и им позволява да направят едно добро натоварване, преди температурите да се покачат.

Тази сесия е последвана от стабилно хранене и лека дрямка преди обяда, малко след който започва и следобедната тренировка. В муай тай камповете, сутрешните тренировки са като в казармата. Ставането е в 5,30 - 6 часа, след което започва кроса и работата в залата. В нашите условия, това също може да се прилага, като това е един чудесен старт на деня, който ще ви зареди с енергия преди да тръгнете за училище, университета или работа. От няколко години прилагам този метод върху себе си, и мога да ви кажа, че когато ми се наложи да пропусна, поради факта, че трябва да бъда по-рано на работа, тогава се чувствам по-изморен и без достатъчно енергия. Просто тялото ми сякаш не може да се събуди.   

>>> КЪМ ВТОРА ЧАСТ

Автор: Костадин Йочев

Още по темата:

5.0, 2 гласа

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортСпорт и туризъм