Начало Спорт Влез във форма Тренировки и програми Спортна подготовка Съвети за начинаещи муай тай бойци и кикбоксьори

Съвети за начинаещи муай тай бойци и кикбоксьори

Съвети за начинаещи муай тай бойци и кикбоксьори - изображение

Спомняте ли си първите си страхове в новото училище или в университета? Притеснявахте ли се дали ще успеете да намерите вашата стая и как ще погледнат на вас новите ви съученици или колеги? Най-вероятно постоянно сте гледали учебната си програма, за да не пропуснете някое от заниманията и още и още... Със сигурност, всички тези спомени ви карат да се усмихвате и да се чудите, как сте могли да постъпите точно така. Със същите трепети и тревоги всеки един от нас се е сблъсквал и при първото влизане в тренировъчната зала по кикбокс или муай тай!

Още с прекрачването на прага на залата, начинаещите поглеждат обикновено със страх в очите треньорите и бойците. Боксовите ръкавици, протекторите за краката обикновено са доста познати атрибути, но навиването на дългите по няколко метра бинтове е едно истинско предизвикателство... Най-често, тези бинтове се навиват така, че още след първите няколко минути, те или са ви спрели кръвообращението в ръцете, или вече са толкова отпуснати, че не вършат никаква работа. Освен всички друго, скачането за 3 минути на въже изглежда като цяла вечност.

За да не изглеждате и вие като уплашени зайчета, тук ще се опитам да ви дам няколко насоки, с които да се чувствате малко по-комфортно и да знаете поне началните неща, когато за пръв път попаднете в кикбоксовата зала. Разбира се, следващите 20 съвета са съвсем недостатъчни, но поне ще ви очертаят началните насоки.

Не е нужно да сте във форма, за да започнете да тренирате муай тай

Муай тай, както знаете, е спорт. Когато се фокусирате върху изпълнението на техниките, вие ще успеете да ги изпълните по най-добрият начин, когато тялото ви е в по-добра кондиция. Колкото по-добро е вашето дишане, толкова по-голяма ще бъде и вашата издръжливост, а от там и отдадеността ви в тренировъчния процес. Не се притеснявайте! Вашият треньор, а и останалите трениращи знаят, че вие сте нов в залата. Никой няма да очаква от вас да бъдете в топ форма и със сигурност няма да ви карат да се чувствате зле от това, че не сте в перфектна кондиция.

Очакванията, че ще се провалите още при първото заучаване на ударите и комбинациите

Всеки велик боец е имал същите мисли в главата си в някакъв момент от своята кариера. Моят треньор много обича да казва: „Ако беше лесно, всеки щеше да го прави.“ Да се научите да използвате тялото си като оръжие и то въз основа на правилата на спорта, не е лесна работа. Вместо да се разочаровате, когато не сте успели да направите правилно някакъв удар или комбинация от удари, вкарайте цялата си страст и желание и продължавайте да опитвате, докато не успеете. Разбира се, винаги може да има трениращи, които са започнали заедно с вас и вече изглеждат доста напреднали, но не всички са надарени с огромен талант и естествен атлетизъм – повечето от нас трябва да се борят за постигането на добри резултати. А когато си се вложил на 100% и постигнеш успехи, те ще ти се сторят много по-сладки.

Гледайте муай тай и кикбокс мачове

Спортът е цяла наука. Колкото повече наблюдавате действията на най-добрите бойци, толкова по-лесно ще попиете от техните умения и начина им на водене на мачовете им. Още в следващите тренировки можете да опитате видяното.

Боят със сянка и неговото значение

За мнозина, в началото боят със сянка не е сред любимите занимания. Те се чувстват глупаво, не знаят какви комбинации да правят и просто искат да започнат да работят поне на боксовите круши. Да, боят със сянка изглежда като нещо много странно за начинаещите, но ползите от тях могат да се видят от резултатите, до които той води. Този тренировъчен метод ви дава възможност за практикуване на удари, придвижване и нови комбинации с огромна прецизност, тъй като ви позволява да направите нещата бавно, да видите в огледалата точно какво правите и да коригирате грешките си, преди да започнете да изпълнявате нещата с необходимата бързина. Опитайте се да правите комбинациите, които сте разработвали по време на последната си тренировка, за да ги утвърдите и в последствие те да се превърнат в инстинктивна реакция. Ако не знаете как се работи със сянка, попитайте вашия треньор.

Добре е да се придържате към нивото на начинаещите

Всеки опитен треньор разбира, че всеки от неговите възпитаници е на определено ниво и по такъв признак разделя групите. Никога не се включвайте в група от по-високо ниво, освен ако треньорът не препоръча това. В противен случай, има голяма вероятност да се наложи да правите много по-дълги комбинации от удари, което ще ви обърка и като цяло тренировката ви ще бъде изключително непълноценна и няма да ви донесе никакъв прогрес. Ако сте попаднали в тренировъчен ден, в който тренират само напреднали групи, най-добрият за вас вариант е да се консултирате с треньора, дали може да приключвате дългите комбинации до първите 2-3 удара, за да не преминавате в зоната на непознатото. Другият вариант включва разкъсването на цялата комбинация на няколко части, за да успеете да ги разучите по най-добрият за вас начин. Ако се придържате към основните движения на начинаещите и започнете да ги правите съвършено, тогава може да преминете и към комбинации от 5-6 и повече удара и те няма да ви изглеждат толкова объркващи.

Ела рано, остани до късно и не спирай да задаваш въпроси

Ако искаш да станеш „Отличник“, дръж се като такъв. Бъди като децата, които постоянно са с вдигната ръка при въпрос на учителя,  и които винаги имат допълнителен въпрос искайки да научат нещо повече! Точно тези деца достигат до високите мениджърски позиции, откриват ново лекарство или написват поредния бестселър, а не онези, които закъсняват за часа, веднага излизат след като чуят звънеца и през цялото време на часа мълчат и се занимават с всичко друго, но не и да слушат урока. Искате ли да сте добри муай тай бойци и кикбоксьори? Тогава бъдете вманиачени в тренировките си и когато другите си тръгнат, вие продължавайте да тренирате, дори и това да не е в залата... Можете да направите крос или да се отдадете на уличния фитнес. Можете да помолите вашият треньор за насоки, той ще бъде изключително щастлив да ви помогне... Няма треньор, който да не обича да вижда момчета, които искат да постигнат нещо и то под негово ръководство. Лично, моят треньор (Краси Коруков) винаги говори с жар в очите, когато си спомня за всички свои възпитаници, за които тренировките не са приключвали с изгасянето на осветлението на залата. Всички велики бойци са били обсебени от спорта. Единственият начин, да постигнете нещо значимо е, да оставите сърцето си в залата и в тренировките да не спестявате нито джаул енергия.

След първите тренировки, пищялите ви ще болят

Със сигурност ще получите доста подутини и натъртвания в долната част на краката. Няма начин да ги заобиколите, те са част от спорта. Знам, че сте гледали много филми, но няма нужда да ритате палми или да се удряте с бамбукови пръчки, за да втвърдите пищялите си. Има много други начини за постигане на добри резултати, а някои от тях можете да видите ТУК. Болката не идва единствено от това, че пищялите ви са по-меки. Около тези кости има множество меки тъкани, които се натъртват при първите удари и синините са неизбежни. С времето нещата ще се подобрят и няма да имате проблеми от такова естество.

Не купувайте евтина защитна екипировка за муай тай

Инвестирайте в малко по-качествени ръкавици и протектори за краката. Разбира се, ако можете да си го позволите, в началото можете да си купите каквото и да е защитно оборудване, ако не сте сигурни, че муай тай или кикбокса са вашият спорт. Когато започнете да се занимавате по-сериозно, тогава е добре да си купите по-издръжливи и наистина защитаващи тялото ви протектори. При защитното оборудване, най-често високата цена наистина означава качество и получавате най-доброто за парите си. Що се отнася до марка или стил, те вече са въпрос на личен избор. Можете да се посъветвате с вашият треньор, той познава по-голямата част от оборудването на пазара и ще ви даде компетентен съвет. Когато ви казвам защитно оборудване, имам в предвид не само ръкавици и протектори на краката, но и каска и назъбник - те не са по-маловажни.

Не е задължително да участвате в спаринги

Със сигурност вашата представа за тренировка по кикбокс или по муай тай включва и спаринг и то според вас, с най-добрият боец в залата. Нещата не стоят по този начин. Не си представяйте, че си тръгвате още след първата си тренировка с аркади по лицето и синини по цялото тяло! Никой няма да ви накара да се биете, ако вие сами не го пожелаете. Дори и тогава, ако не сте усвоили основните стъпки, вашият треньор няма да позволи това. Спарингите със сигурност са нещото, което ще ви позволи да станете добър боец, но те идват на доста по-късен етап в подготовката. Бъдете сигурни, че напредналите бойци също няма да ви принудят да правите спаринг с тях... Те също са минали през вашия път и знаят как се чувствате.

Бъдете добър партньор. Научете се да помагате в тренировките

Когато държите лапи на някой от другите бойци в залата, вие не само им помагате и така създавате по-силна връзка, но и ставате по-силни. Държането на лапи е отлична тренировка и не е задължително да бъдете специалист, за да го правите. Естествено, започнете с по-елементарни комбинации, като базисни удари с ръце, с крака и с колене, предварително уговорени с партньора ви. Постоянно комуникирайте, за да се разберете за подходящата за него височина, ъгъл на лапите и вашето съпротивление при контакта. Вашият партньор със сигурност ще ви бъде благодарен за помощта в тренировката, а в последствие и вие ще имате полза от неговите съвети и помощ във вашето развитие.

Не забравяйте да дишате

Издишайте когато удряте и си поемайте въздух, когато се връщате в бойна стойка! Издишването помага да вкарате много повече сила в самия удар, а освен това при правилно дишане ще съхраните много повече от енергията си и ще поддържате добър баланс на кислорода в мускулите, което ще ги поддържа в добра кондиция при качването ви на ринга. Освен това, издишването трябва да се прави със стягане на коремната стена, като това е и един вид защита срещу контриращи удари в трупа.

Не очаквайте да станете велик боец, ако посещавате залата само веднъж седмично

Ако наистина искате да постигнете нещо в бойните спортове, започнете с посещение на залата поне по 3 пъти седмично! Ако това нещо е свързано с постигане на много високи резултати, тогава 5-6 дни в седмицата усилени тренировки ще бъдат един вид гаранция за успеха. В случай, че искате да се наредите до най-великите, тогава трябва да тренирате толкова, че вашият треньор да ви гони от залата, за да може той да си почине от вас.

Не носете розови шорти

Вие започвате тренировки по муай тай и със сигурност искате да изглеждате като истински муай тай боец. Купувате си шорти или си ги поръчвате онлайн, но не забравяйте – никога не си вземайте розови!!! Не, не става дума за това, че розовия цвят се асоциира с жените... В муай тай, розови шорти носят само наистина големите майстори. Такава е традицията. Трябва да заслужиш правото да носиш розовия цвят.

След всяка тренировка правете гребане с щанга

Муай тай е една страхотна тренировка, но не със същият ентусиазъм може да се погледне на него по отношение на вашата поза. В съчетание с работа на бюро, това е идеалната рецепта за болки в гърба. Ако не искате да изглеждате като 90-годишна старица с остеопороза, след тренировката правете по няколко серии с повече повторения гребане с щанга (без да забравяте да държите гърба си изправен).

Приобщете се бързо към съотборниците си

За да получите най-добрата тренировка, станете възможно най-бързо част от отбора! Когато се правят сбирки след тренировката, не се отделяйте, а се включвайте! Ако вашите съотборници имат състезание, бъдете край ринга и им дайте вашата подкрепа! Едно от най-добрите неща на тренировките по кикбокс или муай тай е именно чувството за общност. Ако просто отивате в залата за 2-3 часа и веднага след работата си тръгвате, вие ще пропуснете една много важна част от цялостното преживяване.

Никой не обича хората трениращи в няколко зали едновременно

Няма нищо лошо в това да посетите няколко зали, преди да изберете в коя да тренирате. От моментът, в които вече сте избрали залата, вие трябва да се доверите на треньора и да започнете да се подготвяте под негово ръководство. Ако просто правите промяна на залата всеки път, когато сте решили да тренирате, това със сигурност няма да ви донесе никакъв прогрес. Всеки треньор си има свой стил на работа и на разбиране на спорта, а когато вие сте начинаещ, това само ще ви обърка. Професионалните бойци могат да използват различни треньори, но те вече са усъвършенствали своя стил и умения и при тях нещата стоят по съвсем различен начин.

Предлагане на помощ

Добре е да знаете, че помощта от ваша страна, за каквото и да е, ще се оцени от вашия треньор. Говоря ви за неща, като например почистване на залата след тренировка (особено когато видите, че треньорът започва да чисти) и т.н. Това е един вид изказване на благодарност към това, че треньорът ви предава от своите умения. Също така вие можете да сте добри в различни насоки, например можете да помогнете с дизайн на ново лого на клуба, създаване на екипировката му и много други. Ако ви се отдаде възможност да предложите услугите си, не се притеснявайте да го направите.

Инвестирайте в частни тренировки

Груповите занимания са страхотни, но ако питате всеки велик боец, той ще ви каже, че винаги е правил и отделни занимания само с треньора. Един такъв урок на месец ще направи чудеса с напредъка ви. Не мислете, че самостоятелните тренировки са само за напредналите, всеки може да се възползва от тях.

Не се качвайте на ринга с мръсни крака

Залата трябва да бъде чисто място, където се случва магията на муай тай. Не случайно и при влизането в залата, всеки един от трениращите се покланя – това се прави не само от уважение към треньора, но и към мястото, в което вие се обучавате. Освен това, вие дишате въздуха и ако пода е мръсен, то този прах се вдишва и от вас, а това не е много добър вариант за вашето здраве.

Правете си масаж

Наивно е да се мисли, че тялото може да издържи на постоянните тренировки, без да си правите масажи поне по веднъж месечно. Така мускулите ви ще получат едно облекчение и отпускане и така ще са готови за новите предизвикателства, на които ще ги подложите.

Още по темата:

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортРецептиЛайфстайлСпорт и туризъмЗдравни съветиНовиниЛюбопитноСнимкиХранене при...