Ролери
Ролерите са вид ролкови кънки, но за разлика от старите такива, които са с по 2 колела отпред и отзад, те имат от 2 до 5 разположени в един ред. Някой от тях имат стопер или спирачка, които се използват за забавяне на скоростта при карането, като обикновено този аксесоар е предвиден за ролерите за забавление и отдих. Моделите използвани за спортове като фигурно пързаляне с ролери, кънки бягане или хокей нямат такава спирачка.
Ролерите са създадени за заместител на кънките за лед, като те позволяват на спортистите да тренират и през лятото, без да се налага поддържането на ледената пързалка.
Части
Ролерите се състоят от обувки, към които има прикрепена рамка държаща колелата. Лагерите позволяват на колелата да се въртят свободно около оста, а любителските кънки имат спирачка, която обикновено се поставя на десния крак. Съществуват различни видове ролери, в зависимост от това за какъв спорт са предназначени – агресивно пързаляне, бързо пързаляне с ролери, ролер хокей, фигурно пързаляне. Те се различават по своите обувки, рамки и колела.
Обувки
Високите обувки са най-често срещани, тъй като те осигуряват опора на глезените и с тях е по-лесно да се кара, особено за начинаещите скейтъри. При скоростното пързаляне с ролери се използват ниски обувки от въглеродни влакна, които осигуряват по-нисък център на тежестта и по-голяма гъвкавост на глезените. По отношение на аматьорските ролери, техните обувки са по-меки, за да осигурят удобство, но в спортовете са предпочитани по-твърдите, тъй като те осигуряват по-добра защита от удари и голям контрол при пързалянето. В петата може да има абсорбираща подложка, за да се намали шока при пързалянето.
Рамка
Типичните кънки за развлечение използват рамки от висококачествен полиуретан. Ниските класове могат да използват и обикновена пластмаса. При ролерите за бързо пързаляне, рамките са изградени от въглеродни влакна или екструдиран алуминий (скъп, но изключително твърд материал), магнезий или обикновен пресован алуминий (евтин и надежден вариант).
Рамките от въглеродни влакна са доста скъпи, но са гъвкави и изключително леки (около 160-180 грама). Високият клас въглеродни влакна могат да осигурят тегло от само 130 грама, докато най-леките алуминиеви рамки са 170-240 грама.
Рамките могат да имат различна дължина, в зависимост от броя и размера на колелата, като при 2 колела дължината е около 230 милиметра, а при 5 – около 325 милиметра.
Лагери
Използват се съчмени лагери, които позволяват на колелата да се въртят свободно и гладко. Лагерите обикновено се оценяват по АВЕС скала от 1 (най-лошо) до 11 (най-добро) в нечетни числа. Тя обаче е използвана по-скоро за високоскоростните машини и през 2007 много от компаниите произвеждащи ролери като Ролерблейд, ТуинКам и Боунс въвеждат свои собствени скали.
Грешката, която повечето скейтъри правят е, че дават много пари за лагери, като се надяват да получат по-висока скорост. В действителност хубавите лагери подобряват само с 2% съпротивлението при търкаляне. Затова при покупката трябва да се гледат следните параметри:
-
доказана марка
-
Уплътнения против влизане на влага и замърсявания
-
Да могат да се смазват
В новите лагери вече все повече се използват керамични сачми вместо стоманени, но все още те са по-скъпи и не са навлезли достатъчно.
Във всяко колело има по 2 лагера, като трябва да има постигнато съосие между тях, за да се получи добро търкаляне, без натоварване на оста.
Колела
Размерът на колелата варира в зависимост от стила на пързаляне:
-
44-59 мм - за агресивно пързаляне.
-
47-80 мм за ролер хокей.
-
68-72 мм - за фигурно пързаляне с ролери.
-
72-80 мм - за слалом свободен стил и спускане с ролери.
-
72-90 мм – за основните видове спортно пързаляне.
-
84-110 мм – за бързо пързаляне с ролери.
Гумите днес почти във всички случаи са изработени от полиуретан (вид издръжлива пластмаса). Другите видове пластмаси и каучук или се износват прекалено бързо или имат прекалено високо съпротивление при търкаляне. Като цяло, колкото по-голямо е колелото, толкова по-висока е скоростта на движение. Въпреки това, по-малките колела позволяват по-бързо ускорение и по-малко енергия при потеглянето.
Важна е и твърдостта на гумите, като те се измерват с „А“ скалата, която започва от 72А и завършва до 93А (твърдостта се увеличава прогресивно на номерата). Твърдите колела са по-издръжливи, докато меките имат по-добро обиране на вибрациите.
Коефициентът на съпротивлението при търкаляне е сведен до минимум при 78А, а под 75А и над 85А драстично се увеличава.
Профилите на колелата също се различават в зависимост от приложението им.
Коментари към Ролери