Начало Спорт Спортна медицина Предпазване от травми и възстановяване Ортезни и протективни средства Тейпинг в спорта

Тейпинг в спорта

Тейпинг в спорта - изображение

Един от често използваните методи за функционално лечение или превенция на травми в спорта е поставянето на спортни ленти, метод познат още като тейпинг. Терминът "тейпинг" произлиза от английската дума "tape", която означава лента. Към техниката на тейпинга се присъединява и популярния напоследък кинезиотейпинг, но неговия принцип на действие е малко по-различен от този на класическия атлетичен тейпинг.

Какво представлява тейпинга и на какъв принцип действа?

Тейпингът е метод, който може да се използва както за предотвратяването на спортни травми и наранявания, така и при лечението им. Във функционалното лечение тейпинга подпомага увредените мускули или сухожилия и ги предпазва от преразтягащи и увреждащи движения. В процеса на възстановяване тейпингът играе важна роля в щаденето на увредената част от тялото и избягване на повторна травма. Превантивно приложен тейпингът служи най-вече за увеличаване на стабилността в уязвимите на травми стави. Например тейпинг се използва за стабилизиране на глезена при спортисти, които имат чести навяхвания и разхлабени ставни връзки. Също така тейпинга се използва в спортове като бокс, с цел да се предпазят от увреда китките при удар.
Смята се, че използването на тейп помага и за подобряване на проприорецепцията. Това означава, че благодарение на поставената спортна лента, атлета усеща по-добре положението на крайника в пространството и така може да се предпази от спортна травма.

Общи правила при поставянето на спорна лента - тейп

При прилагането на тейпинг трябва да се спазват някои общи правила, които обезпечават правилното му поставяне и добрата му функционалност. При работа със спортни ленти е нужно този, който ги поставя да има нужния асортимент от различни видове ленти и инструменти като ножици и нож за ленти. Добра превръзка с тейп може да бъде направена само при спазването на следните правила:

  1. Спортната лента трябва да се постави от спортен лекар или квалифициран специалист в областта на спортната медицина
  2. Преди поставянето на лентата участъкът трябва да бъде чист и сух. При наличие на окосмяване то се премахва или се използва специална подложка за тейпинг.
  3. При поставянето на лентата, спортистът трябва да е в удобно неподвижно положение, а този, който го поставя да има добър достъп до съответната част от тялото.
  4. Лекаря или масажиста, който поставя тейпа трябва да е с лице към спортиста, за да следи за общото му състояние. При поява на симптоми като посиняване, силна болка, оток, липса на чувствителност, лентата трябва да се премахне и постави наново.
  5. Поставянето на лентата се започва с няколко фиксиращи обиколки.
  6. Поставянето на лентата се прави с две ръце: едната ръка държи ролката и разгъва лентата, а другата я изпъва и я залепва.
  7. При всеки следващ оборот на лентата, тя трябва да покрива предходната с 1/2 или с 2/3
  8. След поставяне, спортната лента трябва да бъде равномерно стегната и да не образува гънки.
  9. Правилно поставената лента не трябва да предизвиква болка, дискомфорт, липса на сензитивност, мравучкане, проблеми с циркулацията и др.
  10. Спортиста не трябва да експериментира с поставянето на тейп. Най-добре е поставянето да се направи от специализирано в тейпинга лице.
  11. Ако на мястото, на което се поставя спортна лента има охлузване, то предварително трябва да се обработи с дезинфектиращ разтвор или да се използва специален антисептичен тейпинг.

Грешки при поставянето на спортна лента - тейп

Неправилното поставяне на тейп, не само няма да помогне за функционалното лечение на спортиста, но може да задълбочи проблема и да повлияе негативно на здравето му. Най-често усложнения се появяват при поставянето му от неквалифицирани лица. Най-честите грешки в тейпинга са:

  1. При твърде стегнато поставяне на лентата се появяват неприятни усещания свързани с нарушаването на кръвообращението и инервацията като: цианоза, мравучкане и липса на чувствителност и др. При такива симптоми се прави нова превръзка.
  2. При неравномерно затягане на лентата се получават стегнати и хлабави участъци. В такъв случай тя трябва да се подмени.
  3. Ако спортиста е напрегнал мускул по време на поставянето на лентата, то след това тя ще бъде хлабава и няма изпълнява функцията си.
  4. Ако не се направят първоначално фиксиращи обиколки с лентата има вероятност тя да се развие.

Още по темата:

3.5, 4 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛеченияЛюбопитноАлт. медицинаСнимкиНовиниСпециалистиЗдравни съветиПсихологияСоциални грижиОрганизацииЛайфстайлИнтервютаИсторияКлинични пътекиНормативни актовеЗаведения