Рали
Рали е форма на автомобилно състезание, което се провежда по обществените пътища със модифицирани модели на серийни автомобили. Тук пилотите не стартират едновременно, а един след друг през определено време, като на няколко места по трасето има контролни времеви пунктове. Състезанието може да бъде спечелено с най-добри времена в различните етапи.
Еволюция на рали автомобилите
Още от края на ХІХ век започват да се организират състезанията са автомобили, като много от производителите се включват в тях, като целта им е да покажат своето превъзходство едни пред други.
Много често и частни собственици на автомобили са се впускали в надпреварите, като например на Рали Монте Карло през 1936 година, когато румънец участва с личния си Форд V8.
Преди Втората Световна Война модификации почти не се правят, което улеснява и участието на такива частни пилоти. След войната започват да се произвеждат доста спортни автомобили, които са с подобрена производителност на двигателите, спирачна система и окачване. Това дава възможност на още повече интусиасти да се впуснат в рали състезанията.
Поради значително нарасналия интерес към състезанията, автомобилните компании започват да въвеждат специални модели или варианти на стандартните им автомобили, които са пригодени за натоварванията. Така например, Мини Купър от 1962 година се сдобива с преработена версия Мини Купър S, моделът на Форд – Кортина е доработена от Лотус и така се появява един от най-успешните рали автомобили за времето си – Ескорт Туин Кам. В Италия, Абарт прави високоскоростни версии на Фиат 124 роудстър и 131 седан.
Други производители не се задоволяват само с леко промени. Рено например финансира малкия производител на спортни автомобили Алпин, който променя малкия модел А110 Берлинет до степен, в която почти няма общи части със серийния автомобил. Наемат се също така професионални пилоти и навигатори. През 1974 година е създадена Ланчия Стратос, която е изцяло рали автомобил, без преди това да има сериен вариант. Тя доминира в почти всяко асфалтово рали, в което участва. За да се спазят изискванията на ФИСА (сега ФИА), тези производители създават и определени бройки шосейни модели, които са производни на рали автомобилите им.
1980 година се оказва превратна за рали спорта. Ауди въвежда по-широко и тежко купе на семейния седан, поставя му 2,1-литров двигател с турбокомпресор и 5 цилиндъра, който задвижва четирите колела. Така се ражда Ауди Куатро. Международните разпоредби до този момент са забранявали двойното задвижване, но ФИСА преценява, че това е бъдещето на спорта и променя правилата. Куатро бързо се превръща в машина за победи на сняг, лед и макадам, а през 1983 година Хану Микола печели Световния Рали Шампионат. Другите производители не са разполагали с автомобили със задвижване на четирите колела и така ФИСА е принудена на създаде Клас В. Тук автомобилите вече са много по-далече от стандартните и се създава поколението на така наречените суперавтомобили за рали. Освен Ауди, във борбата се включват Пежо с модела 205 Т16, Рено 5 турбо и Ланчия Делта S4, които са с купе от леко фибростъкло и мощност от над 600 конски сили. Други автомобили в този клас са Метро 6R4 и Форд RS200, но те са по-малко успешни.
Ерата на леките и изключително мощни автомобили не продължава дълго. През 1986 година, на Рали Португалия загиват четирима зрители и един пилот, което кара ФИСА да доближи рали автомобилите по-близо до серийните модели, а заедно с това се създава и Клас А. В него пълен господар е Ланчия Делта Интеграле, който автомобил е номер 1 от 1987 до 1992 година. Този рекорд все още не е подобрен.
По късно в Световният Рали Шампионат навлизат само автомобили с двойно задвижване, като по-голямата част са на заводски производители и рядко на частни пилоти. Частите им са модифицирани, за да могат да се настройват и да издържат на огромните натоварвания. Използвате се автомобили като Субару Импреса, Митсубиши Лансер Ево, Ситроен С4 (до скоро Ксара), Шкода Фабия, Фолксваген Поло, Форд Фокус, Пежо 206
Видове рали
Съществуват два основни типа рали – етапно и шосейно. Първият вид е професионалното разклонение на спорта. Участъците, в които се провежда състезанието са затворени за останалите участници в движението. Те могат да бъдат асфалтови планински преходи, необработени горски пътища, заледени и заснежени пътища, пустинни пясъци и макадам (натрошен чакъл). Ралитата са най-популярни в Европа, Азия и Океания.
Шосейните ралита се провеждат по отворени за движение пътища, като те са на любителски начала и не са за време, а по-скоро за издръжливост и за ориентация.
Коментари към Рали