Начало Спорт Влез във форма Профилактични и лечебни упражнения Първа помощ и упражнения при шиен радикулит (прищипване на нерв в областта на врата)

Първа помощ и упражнения при шиен радикулит (прищипване на нерв в областта на врата)

Първа помощ и упражнения при шиен радикулит (прищипване на нерв в областта на врата) - изображение

Една от най-често срещаните причини за спонтанна прерязваща болка във врата, придружена със силен мускулен спазъм, е прищипването на коренче на нерв в областта на шията и развитието на радикулопатия - шиен радикулит. Този проблем се среща както при хора в хора в по-напреднала възраст, така и при млади хора и за разлика от обикновеното схващане на врата е много по-полезно и може да включва редица неврологични симптоми.

Какво представлява шийния радикулит?

шиен радикулит - прищипване на нервно коренче

Шийният радикулит е състояние, свързано със засягане един или повече нерви в областта на врата в тяхната основа (нервно коренче), на мястото на излизането им от гръбначния стълб. Най-често това се получава в резултат на механично дразнене и притискане на нервните структури, което води до възпалението им. Понякога възпалението обхваща целия брахиален плексус, а състоянието се отбелязва като плексит.

Какви са симптомите при шиен радикулит?

Състоянието е свързано със силна болка във врата, мускулен спазъм, а в по-тежките случаи могат да са налице изтръпване, сетивни нарушения, стрелкащи болки в посока към ръката, мускулна слабост и други неврологични симптоми. Самото прищипване в повечето случаи се появява спонтанно, обикновено след рязко движение или продължителна статична поза.

Какви са причините за появата на шиен радикулит?

Шийният радикулит е състояние, което се свързва най-често с възрастовите изменения на дисковете, шипове или травма, но може да се появи и без ясна причина.

С възрастта често се развиват заболявания на гръбначния стълб, като остеохондроза и спондилоза, които водят до дегенерация на междупрешленните дискове и поява на остеофити (шипове) по самите прешлени. Измененията в дисковете водят до тяхното сплескване, намаляване на еластичността им, а често и до появата на дискова херния.  Така намаленото разстояние между прешлените, костните образувания като шипове или поява на дискова херния причиняват механично дразнене и притискане на нервите в тяхната основа.

Най-често прищипването на нерв се появява в резултат на:

  • Намалено разстояние между прешлените - следствие от остеохондроза
  • Шипове в областта на врата - следствие от спонидлоза
  • Шийна дискова херния  - следствие от спондилоза или травма
  • Мускулен спазъм
  • Рязко движение или травма

Какво трябва да направим, ако получим прищипване на нерв в областта на врата?

Много често силната болка във врата се получава абсолютно изненадващо, а в такова състояние всяко движение на главата я провокира още повече и засилва мускулния спазъм. Най-важно в този случай е да запазим спокойствие, да намерим позиция, в която болката е търпима, и да се опитаме да се отпуснем максимално. Така редуцираме дразненето и болката и намаляваме мускулния спазъм, който допълнително създава притискане.

На този етап могат да се вземат обезболяващи и противовъзпалителни лекарства като ибупрофен, парацетамол, аналгин или нещо от тази група медикаменти, което имаме в домашната аптечка.

Избягвайте загряването на мястото с топла грейка, защото това може да увеличи допълнително възпалението. Може да използвате охлаждащи гелове съдържащи ментол, камфор, евкалипт и етерични масла. Те ще ви помогнат да намалите болката, възпалението и да се отпусне мускулатурата.

Свържете се с вашия лекуващ лекар и най-добре си уговорете час за преглед. Той ще прецени дали проблемът е неврологичен, ще ви изпише подходящи лекарства или при нужда ще ви изпрати при специалист невролог.

Най-често лекарите предписват лекарства като нестероидни противовъзпалителни средства, миорелаксанти и витамини от групата Б, но в по-тежките случаи може да се наложи използването на кортикостероиди за овладяване на възпалителния процес.

След като диганозата е потвърдена, а изписаните лекарства подействат и болката намалее, може да опитате се раздвижите много внимателно, използвайки описаните по-долу упражнения при шиен радикулит. Най-добрия вариант е да свържете с кинезитерапевт или мануален терапевт, който с различни терапевтични техники може да облекчи състоянието ви.

Как да си помогнем с упражнения при шиен радикулит

В началния етап е изключително важно упражненията за врата и положението на тялото, в което се изпълняват, да не предизвикват болка и да не задълбочават неврологичните симптоми. Този принцип стои в основата на методът на Маккензи при възстановяване от болки в гърба и кръста и изключително важен при изпълнението на всяко от упражненията. Това означава, че ако в дадена позиция се чувствате по-добре и не изпитвате болка, то тя е правилна, а ако причинява болката или задълбочава симптомите трябва да я промените или да я избягвате. Така, следейки какви сигнали ви дава тялото, ще можете сами да намерите подходящите за вас упражнения, а рискът от допълнителни усложнения е минимален. В повечето случаи болката се провокира от завъртани и накланяне на главата в страни, поради което избягвайте такива

Упражнение 1

Една от позициите, в която вероятно ще чувствате облекчение, е на колене с длани върху пода и глава отпусната надолу. В тази позиция гръбначния стълб е отбременен от тежестта на главата и натоварването върху дисковете е по-малко. Така прешлените се деблокират, което освобождава нервите от прищипване. Стремете се първоначално движите главата само в предно задна посока.

  • Опитайте се, без да движите врата си, да спуснете тялото си до позиция на колене и сложете ръце на бедрата.

  • Вдишайте няколко пъти и ако нямате болки придвижете ръцете напред, поставете ги на пода и бавно пренесете тежестта на тялото и върху тях, заставайки на четири крака.
  • Главата отпуснете надолу между ръцете, а гърба повдигнете нагоре. Останете в това положение и се отпуснете максимално, вдишвайки и издишвайки няколко пъти.

  • В това положение се опитайте се да направите няколко леки движение нагоре-надолу с главата, все едно махало.
  • Ако се чувствате добре и нямате болки се опитайте да вдигнете главата нагоре, а гърба да спуснете надолу.

Пилатес упражнения - Котешки гръб

  • Ако почувствате болка или дискомфорт се върнете до предното положение с глава отпусната надолу.

Ако всичко е нормално и нямате болка направете няколко плавни преминавания от едно положение към друго, като при всяко отпускане на главата надолу, задържате за определено време, и правите леко разклащане на главата в предно-задна посока. Ако нещата се подобряват, в последствие от това положение може да опитате и с леки кръгове с глава като махало.

  • От позиция на колене спуснете седалището назад и седнете върху подбедриците, а главата отпуснете между ръцете и поставете на пода.

детска поза йога

  • Останете в тази позиция за няколко минути и се опитайте да отпуснете врата и гърба си максимално.

Упражнение 2

Ако предното упражнение ви е донесло известно облекчение преминете към следващото. Ако по някаква причина симптомите са се засили, намерете безболезнена позиция, в която да седнете или легнете, а упражненията оставете за по-късен етап.

  • Ако се чувствате добре се избутайте внимателно с длани и седнете върху бедрата си или се изправете на колене.
  • Наведете главата си максимално надолу, опитвайки се да подпрете с брадичка до гърдите. Задръжте главата в това положение за кратко и се отпуснете максимално.

Норбеков - навеждане на главата напред

  • След това бавно повдигнете главата нагоре и леко я отпуснете назад, поглеждайки към тавана.

повдигане на главата нагоре

  • Ако няма увеличаване на болката, направете няколко навеждания и повдигания на главата.
  • Ако се чувствате добре преминете към следващото упражнение.

Упражнение 3

Упражнение за шията с прибиране на брадичката

  • Останете в същото положение и изправете главата до неутрално положение.
  • Бавно издърпайте брадичката хоризонтално назад и останете за няколко секунди в това положение.
  • След това придвижете бавно брадичката хоризонтално напред.
  • За да ви е по-лесно може да сложите 2 пръста върху брадичката си и леко да контролирате движението.
  • Направете няколко движения с главата напред и назад, задържайки в положение назад.
  • Ако се чувствате добре преминете към следващото упражнение.

Упражнение 4

Полклащане на наведена напред глава

  • Останете в същото положение на тялото и наведете глава надолу, подобно на упражнение 2.
  • Отпуснете се максимално и много внимателно разклатете глава в ляво и дясно, подобно на махало.
  • Ако нямате болка постепенно увеличете амплитудата.
  • Ако движението провокира болка го прекратете и повторете упражнение 1 или 2.
  • След като приключите с последното и се чувствате по добре, може да ги повторите още веднъж, започвайки от първото.

Съвети за безопасност

  • Изпълнявайте предложените упражнения при шиен радикулит много бавно и внимателно.
  • Ако усетите силна болка прекратете упражнението и останете в поза, в която се чувствате добре.
  • Изпълнявайте само упражненията, при които не усещате болка или неврологични симптоми.
  • Ако не сигурни дали упражненията са подходящи за вашето състояние, задължително се консултирайте с лекар.

По статията работи: Пламен Георгиев

Модел: Елиза Трайкова

Фотограф: Пламен Георгиев

Още по темата:

5.0, 2 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЗдравни съветиХранене при...ЛеченияБотаникаЛюбопитноЛайфстайлСнимкиПсихологияАлт. медицинаАнкетиВидеоТестовеСпециалисти