Начало Спорт Спортна медицина Предпазване от травми и възстановяване Възстановяване от спортни травми Как да се справим с най-честите травми на коленете свързани със спорт

Как да се справим с най-честите травми на коленете свързани със спорт

Как да се справим с най-честите травми на коленете свързани със спорт - изображение

За хората занимаващи се със спорт е изключително важно да познават най-честите травми на коляното  и да знаят как да се справят с тях. Това може в значителна степен да им помогне да открият даден проблем още в самото начало, или да реагират адекватно при получаване на остра травма при спорт. Болките в коляното са едни от най-честите при спортисти, затова правилния подход на лечение и добрата профилактика са изключително важни за избягването на проблеми с коленните стави.

Тендинити и други травми свързани с хронично претоварване


Честите и повтарящи се движения при спорт могат да са причина за претоварването на сухожилията в областта на коляното и тяхното възпаление. Най-често вследствие от хронично спортно претоварване се възпалява пателарното сухожилие, което се намира между колянното капаче и тибията (големия пищял). То е продължение на сухожилието на квадрицепса и благодарение на него се извършва разгъване на коляното. Често при спортовете свързани с много бягане и скачане, пателарното сухожилие се възпалява, а спортистите започват да усещат болка под коляното капаче. Медицинското название на този проблем е пателарен тендинит, а в спорта популярно се нарича коляно на скачач.
Освен на сухожилие, повтарящите се и еднообразни движения могат да са причина за възпаление на някоя от бурсите в областта на коляното. Бурсите са малки торбички пълни с течност в определени части на коляното, които имат за цел да намлят триенето между сухожилията и другите тъкани. Ако са подложени на постоянно травмиране или дразнене, тези бурси могат да се възпалят и това да доведе до болка и оток в областта на коляното.

Какво трябва да направим: В началото, когато болката е силна, е важно да дадете на крайника почивка и да се опитате да намалите възпалителните симптоми. За да намалите възпалението използвайте пакет с натрошен лед, който да поставяте за 10-15 минути върху коляното, няколко пъти дневно. Избягвайте движения, който причиняват болка, като бягане и скачане. За да ограничите движенията може да се постави ортеза за коляно. На по-късен етап, когато възпалението намалее, се започва с лек стречинг и упражнения за възстановяване на движенията в коляното. В този етап е добре да се включат топлинни процедури, балнеолечение и физиотерапия.

Биомеханични проблеми


Лошата форма и неподготвените за натоварване мускули и връзки, може да са причина за различни остри хронични травми в областта на коляното. Така, ако определени мускули са слаби или с намалена еластичност, те могат да поемат пиковите натоварвания и така се претоварват ставите и сухожилията. Също така, ако има разлика в тегленето на отделните мускули се създава мускулен дисбаланс, което е предпоставка за хронична травма. В спорта типичен пример за такава травма е синдромът "коляно на бегач", който се получава при неравномерното теглене на главите на квадрицепса на бедрото.

Какво трябва да направим: Най-добрия начин за справяне с проблема е редовно да се правят упражнения за укрепване на мускулите около колянната става и стречинг техники. Благодарение на тях се поддържа мускулния баланс и се укрепват връзките и сухожилията около коляното. При поява на първи симптоми като болка и дискомфорт на крайника се дава почивка и се започва с коригиращи и възстановителни упражнения.

Скъсване на менискус


Когато се говори за травма на хрущял на коляното при спорт, най-често се има предвид увреда на менискус. Разкъсването или увредата на менискус е една от най-честите причини за болка в коляното и е типична спортна травма. Обикновено се получава при рязко усукване на крака при фиксирана подбедрица. Характерни симптоми са болката в областта на коляното съпроводена с пукащи и щракащи звуци, а не рядко и блокиране на колянната става.

Какво трябва да направим: Ако получим остра травма на коляното и имаме съмнение за разкъсване на менискус, трябва веднага да поставим лед и да потърсим медицинска помощ. Прегледът при лекар ще установи дали е налице такава травма и дали има нужда от оперативно лечение. Следва период на рехабилитация, в който се изпълняват специални упражнения за възстановяването на функцията на коляното

Разтягане на връзки


Почти винаги в спорта, разкъсването на менискус е съпътствано с навяхване на коляното и разтягане на ставни връзки. В по-тежките случаи може да има дори скъсване на някоя от връзките стабилизиращи коляното. Най-често се увреждат кръстните връзки на коляното, но може да се касае и за травма на вътрешната или външната колатерални връзки. Основните симптоми при разтягане на връзка са силна болка, оток и нестабилността в коляно.

Какво трябва да направим: Първоначално е добре да приложим превръзка с лед на коляно и да повдигнем крайника. След преглед при лекар се установява степента на увредата и кои връзки са засегнати. Възстановяването е свързано с носенето на ортеза и рехабилитационни процедури.

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортХранене при...СпециалистиЛеченияЗдравни съветиЛюбопитноМедицински изследванияЗаведенияИсторияОрганизацииБотаникаСнимкиНовиниКлинични пътекиАлтернативна медицинаЛайфстайлНормативни актовеИнтервютаАнкетиТестовеДиетиОбразованиеПроизводителиРецепти