Начало Спорт Спортна медицина Предпазване от травми и възстановяване Възстановяване от спортни травми Възстановяване след навяхване на глезена при спортисти

Възстановяване след навяхване на глезена при спортисти

Възстановяване след навяхване на глезена при спортисти - изображение

Една от най-честите травми, при която се налага възстановяване при спортистите е навяхването на глезена. Макар да изглежда като лека и банална травма, ако навяхването на глезена не бъде лекувано правилно, то може да доведе до различни усложнения, като хронична нестабилност и възпаление на връзки. За да се избегнат тези проблеми, трябва да се спазва рехабилитационния протокол и да се изпълняват редовно упражнения.

Обикновено рехабилитацията протича в 4 етапа. Преминаването от един етап към друг се определя най-вече от болката и отока на в областта на глезена, които са показателни за скоростта на възстановяването. Именно с цел по-бързо възстановяване и ограничаване на болката се поставя наглезенка, тейпинг или ортеза за стабилизиране на глезена.

Етап 1 (до 72 часа след травмата)

За намаляване на болката и отока, веднага след травмата се поставя пакет с лед върху глезена за 20 минути. Тази процедура може да се повтаря по възможност на всеки час през първия ден. Използва се натрошен лед в найлонова торбичка, като между кожата и леда се поставя навлажнена хавлиена кърпа. За да се ограничи отока е добре да се направи и компресираща превръзка с еластичен бинт. Също така кракът трябва да се поставя, колкото се може по-често, повдигнат на високо - в оточно положение. За да се предпази глезена от допълнителни увреди е най-добре да се обездвижи чрез тейпинг, ортеза или шина.

Веднага след травмата:

  • Студен пакет с лед
  • Еластична превръзка
  • Повдигане на крайника
  • Спортен тейпинг или ортеза
  • Покой и използване на патерици
  • Физиотерапия - електростимулация, интерферентни токове, ултразвукова терапия

Етап 2 (първа седмица)

След третия ден от травмата болката трябва да започне постепенно да намалява. Така се започва с леко стъпване и натоварване на крайника в комфортни граници. Ако навяхването е по-тежко и има силна болка, за придвижване е може да се използват патерици. Продължава се с носенето на спортен тейп или ортеза.
Започва се с леки упражнения за възстановяване на обема на движение, като болката е определящ фактор за натоварването. Това е изключително важно за бързото възстановяване на движенията в глезена.

Етап 3 (2ра - 6та седмица)

След втората седмица болката и отока трябва да са почти изчезнали. Ходенето трябва да е нормално при носене на тейп или ортеза. Към упражненията за възстановяване на обема на движение се включват и такива за засилване на мускулите и стабилността на глезена. За тази цел е подходящо да се използва терабанд лента или различни тежести.

Етап 4 (в зависимост от прогреса на възстановяването)

През този етап връзките на глезена трябва да са почти напълно възстановени и да липсва болка при ходене и ежедневни дейности. В този етап се започва с постепенното връщане към спортни занимания и тренировки. Трябва се има предвид обаче, че прекалено бързото връщане към спортна дейност може да доведе до повторно травма и хронични проблеми.

Критерии за връщане към спорт

Основен критерии за връщане към спорт е безболезненото бягане, ходене и скачане. Ако можете да стоите 20 секунди на пръсти и да направите 10 подскока на място, без болка, то вие сте готови да се върнете към спортни тренировки. В началото е добре да се започне с крос бягане на малки разстояние, което да се увеличава постепенно. Когато глезенът е достатъчно здрав може да се започне с бягане под формата на осморка и зиг-заг. След като можете да бягате на зиг-заг и да скачате без болка, това означава, че глезенът е възстановен и може да се върнете към спорт.
Важно за предотвратяване на повторно навяхване е носенето на наглезенка или тейпинг за минимум 6 месеца след травмата.

Спортни обувки - При спорт трябва да се използват подходящи обувки с добра стабилизация на глезена и ходилото. Носенето на обувки за бягане при игра на баскетбол, волейбол или тенис увеличава значително рикса от повторно навяхване.

Още по темата:

5.0, 1 глас

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортЛюбопитноЛайфстайлЛеченияСпециалистиЗаведенияСпорт и туризъмЗдравни съветиМедицински изследванияАлтернативна медицинаИнтервютаСоциални грижиОрганизацииНовиниКлинични пътекиИсторияНормативни актовеОбразованиеДиетиХранене при...БотаникаСнимкиПсихологияАнкетиТестовеПроизводителиРецепти