Начало Спорт Влез във форма Профилактични и лечебни упражнения Най-честите лоши пози в ежедневието и упражненията, с които да им противодействаме

Най-честите лоши пози в ежедневието и упражненията, с които да им противодействаме

Най-честите лоши пози в ежедневието и упражненията, с които да им противодействаме - изображение

Най-добрия начин да противодействаме и коригираме лошите пози от работата и ежедневието е редовно да изпълняваме физически упражнения. Благодарение на тях и правилния седеж и стоеж, ние в значителна степен можем да подобрим стойката си, да избегнем болките в гърба и кръста, както и да намалим риска от множество заболявания като радикулит, плексит, дискова херния, остеохондроза, гръбначни изкривявания и др. Физическите упражненията действат като помагат за запазване на подвижността на гръбначния стълб, засилват мускулите, противодействат на мускулните дисбаланси, подобряват кръвообращението и имат цялостен тонизиращ ефект върху тялото. Чрез тях се стабилизира гръбначния стълб и се запазват неговите физиологични извивки, които са ключови за добрата поза и стойка. Всяко неестествено положение на тялото или нарушаването на тези извивки може да доведе до претоварване на гърба, хронични болки и дегенеративни заболявания.

Продължителен седеж или стоеж с наведена надолу глава

 

Ако ви се налага с часове да работите на компютър, да използвате мобилен телефон или да четете, то това може да натовари значително вашият гръб и шия. Това най-често се получава ако трябва да работите на монитор, който не е на нивото на очите ви (или лаптоп), често гледате към клавиатурата или телефона си, или четете дълго време наведени. Тази позиция с продължително наведена надолу глава значително натоварва шината област и може да причини болка в мускулите, схващане на врата и хронични проблеми с гръбначния стълб. Това е така, защото при навеждане на главата надолу, значително се натоварват мускулите и сухожилията на гърба и врата, а също така и шийните прешлени. Изчислено е, че с всеки сантиметър навеждане на главата надолу, ние добавяме по 2 килограма допълнително натоварване на врата си. Това в дългосрочен план може да доведе до хронично главоболие, мускулен дисбаланс, лоша стойка, гръбначни изкривявания и появата на редица заболявания като радикулити, плексити, дискова херния и др.

За да избегнем това трябва да спазваме някои основни правила:

  • Да си даваме чести почивки и да сменяме статичната работата с динамична.
  • Да нагласим монитора така, че средата му да е на 15 см под погледа ни. За целта можем да го сложим върху подложка или няколко книги. 
  • Ако работим на лаптоп можем да го поставим върху подложка или няколко книги и да включим отделна клавиатура и мишка.
  • Когато работим с таблет, телефон или трябва да четем документи, е добре да ги повдигаме нагоре, а не да навеждаме главата си над тях.

Освен тези съвети, за да компенсираме лошата поза трябва редовно да изпълняваме упражнения за шийната област.

Продължителен седеж с прегърбване и отпускане на брадичката напред 

 

Също толкова често срещана, колкото седежът с наведена глава, е и прегърбената поза с изнесена брадичка напред. Много често двете пози се комбинират или редуват. Освен в офиса, тази поза се среща често при гледане на телевизия, шофиране и други дейности изискващи продължително седнало положение. При нея поради умора на мускулите или лоша стойка, главата се придвижва напред и леко надолу. В това положение се променят извивките на гръбначния стълб, засилва се торакалната кифоза и се изглажда поясната лордоза, което води до прегърбване и претоварване на отделени мускули и сухожилия. Ако това се превърне в постоянна поза се нарушава баланса на мускулите и се стига до т. нар. позиционна кифоза. Тя от своя страна е свързана с болки в гърба и кръста, неврологични и дегенеративни заболявания на гръбначния стълб.

За да не се стигне до подобни проблеми трябва да се спазва ергономията при седеж и редовно да практикуваме някои следните комплекси от упражнения:

Отпуснат седеж на стол без опора на кръста

 

Седежът на стол с отпуснато тяло и без опора в кръста може да ви се струва изключително удобно, понеже не се изисква работата на мускулите на гърба, но продължителното положение в тази поза може значителна да натовари кръста. Също така тази поза е предпоставка за отслабването на основните стабилизиращи мускули на гърба и влошаване на позата. Когато мускулите на гърба и корема не работят, тежестта от горната част на тялото се прехвърля върху връзковия апарат, ставите и костите, което може да доведе до хронични проблеми с кръста и целия гръбначен стълб.

За да може да поддържате мускулите на гърба в добър тонус и да избегнете проблемите с кръста, спазвайте добра поза за седеж и редовно изпълнявайте някои от следните упражнения:

Още по темата:

4.0, 3 гласа

ПРОДУКТИ СВЪРЗАНИ СЪС СТАТИЯТА

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

СТАТИЯТА Е СВЪРЗАНA КЪМ

КатегорияСпортАлтернативна медицинаЗдравни съветиЛюбопитноЛайфстайлЛеченияСоциални грижиСнимкиПсихологияДиетиМедицински изследванияБотаникаХранене при...НовиниКлинични пътекиИнтервютаИсторияЗаведенияАнкетиТестовеСпециалистиНормативни актовеОрганизации